Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου 2016

Η ανεκτίμητη αξία ανταμοιβής της προσπάθειας!

                                         

   Η ανεκτίμητη αξία ανταμοιβής της προσπάθειας!

                                      
Έχει μελετηθεί επιστημονικά, πως τα παιδιά που παρουσιάζουν εκτεταμένο άγχος πριν από έναν αγώνα, αλλά και κατά τη διάρκειά του, προτιμούν εύκολους ή πολύ δύσκολους αντιπάλους και αποφεύγουν τον ανταγωνισμό. Παρότι έχουν πολύ καλές επιδόσεις στην προπόνηση, προέρχονται από ένα οικογενειακό περιβάλλον όπου επικρατεί μεγάλη αυστηρότητα, επίκριση και έλλειψη ανεκτικότητας.
Οι γονείς τέτοιων παιδιών καλό είναι να αναρωτηθούν γι’ αυτή τη συμπεριφορά «ασφάλειας» που έχει υιοθετήσει το παιδί τους στο παιχνίδι και προέρχεται από τον φόβο της αποτυχίας. Ζούμε σε εποχές όπου-κατά την διακεκριμένη αμερικανίδα ψυχολόγο NancyMcWilliams, υπάρχει μια«κοινωνική επιδοκιμασία ενός τρόπου ζωής, που ξεπερνά τα ανθρώπινα όρια και επικυρώνει μια πολιτισμική ψυχοπαθολογία». Μέρος του γενικότερου κοινωνικού συνόλου, τα παιδιά μεγαλώνουν σε ένα περιβάλλον όπου ενδιαφέρει μόνο η νίκη και μάλιστα η πρώτη νίκη. Δεν επιβραβεύεται η προσπάθεια και κακώς, γιατί θέλει κουράγιο και ψυχική δύναμη να εκτεθεί κανείς και να αποφασίσει να δώσει μια «μάχη», να προσπαθήσει, δηλαδή.
Τα παιδιά, κατά τη διάρκεια των αγώνων έχουν δυο συνήθως επιλογές:  α) να ρισκάρουν και να μάθουν περισσότερα για τις ικανότητές τους, β) να αποσυρθούν και να απέχουν προστατευόμενα από συγκρίσεις και επικρίσεις. Ωστόσο, όταν το αρνητικό αποτέλεσμα ενός αγώνα, ακολουθεί την μη επικριτική, αλλά θετική στάση προπονητή και γονέων, ανακουφίζει πολύ ένα παιδί και το ενθαρρύνει να συνεχίσει την προσπάθεια. Επιπλέον, αυτό που πολλές φορές παραγκωνίζεται είναι πως το στρες που αντιμετωπίζουν τα παιδία στον αγωνιστικό αθλητισμό δεν είναι πάντα εποικοδομητικό, αντιθέτως μπορεί να προκαλέσει βλάβες στην ψυχική τους υγεία και όχι μόνο. Το έντονο άγχος, προκαλεί νευρική κατάπτωση στα παιδιά και αυξάνει ραγδαία, το ποσοστό σωματικού τραυματισμού. Όταν τα παιδιά παρά το «βασικό άγχος» του αγώνα, έχουν την επιθυμία να αγωνιστούν γιατί αυτό τους δίνει χαρά, συναισθηματική διέξοδο και ανεβάζει την αδρεναλίνη τους, τότε ο αθλητισμός έχει επιτύχει τον σκοπό του. Σ’ αυτό συντελεί αποφασιστικά το περιβάλλον τους, καταλυτική επίδραση έχει η ήρεμη συμπεριφορά γονιών και εκπαιδευτών/προπονητών, το φιλικό κλίμα στο περιβάλλον άθλησης και το χιούμορ.
Γονείς και εκπαιδευτές, οφείλουν να καλλιεργούν μια θετική νοοτροπία ως προς την προσπάθεια των παιδιών και τα αποτελέσματα των αγώνων τους. Τα παιδιά, έχουν το δικαίωμα να μην τα καταφέρουν, είναι φυσιολογικό. Έχουν το δικαίωμα να μην είναι άριστα σε κάτι, έχουν το δικαίωμα να χάνουν. Όταν ανταμείβεται η προσπάθεια και όχι το αποτέλεσμα και  μόνο, είναι πολύ πιθανό τα παιδιά να προσπαθούν όσο μπορούν, χωρίς να καταβάλλονται από άγχος και φόβο και αυτό είναι μια αληθινή νίκη και κατάκτηση, που θα τους συντροφεύει σε όλους τους αγώνες της ζωής τους. Όσοι ασχολούνται με τον αθλητισμό και τον πρωταθλητισμό, ξέρουν πως αν προσπαθείς με συνέπεια, τα καλά αποτελέσματα, έρχονται, είναι το συνεπακόλουθο της προσπάθειας. Η ανταμοιβή της προσπάθειας, είναι το κλειδί για ευτυχισμένους μικρούς αθλητές. Αυτό πρέπει να είναι το μέλημα και ο στόχος των ανθρώπων που βρίσκονται κοντά στα παιδιά, παιδαγωγών, εκπαιδευτών, προπονητών και φυσικά των γονιών.

Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου 2016

Η Διδασκαλία της Χειροσφαίρισης στο σχολείο

       Η Διδασκαλία της Χειροσφαίρισης στο σχολείο


ΓΙΑΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΔΑΣΚΟΥΜΕ  HANDBALL ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ??

ΕΠΕΙΔΗ:
1. Ευχαριστεί όλα στα παιδιά.
2. Παίζεται εξίσου καλά από αγόρια και κορίτσια. 
3. Κινητοποιεί όλο το τμήμα. 
4. Έχει στόχο (γκολ).
5. Δίνει πολλές ευκαιρίες στο παιδί να πετύχει τον στόχο (γκολ) 
6. Καλλιεργεί την κοινωνικότητα και την ομαδικότητα.
7. Έχει εύκολους κανονισμούς .
8. Έχει μικρές απαιτήσεις σε υλικά.
           
                         


                                      
                                  

Τρίτη 26 Ιουλίου 2016

Προπονητής και παιδί-αθλητής: Μία «ευαίσθητη» σχέση.

   Προπονητής και παιδί-αθλητής: Μία «ευαίσθητη» σχέση.

                                 

   Πολλά έχουν γραφτεί κατά καιρούς για το ρόλο των προπονητών στη ζωή και στην ανάπτυξη των παιδιών. Ειδικά στις μέρες μας, που ο χρόνος των γονέων είναι περιορισμένος, πολλές φορές ο προπονητής γίνεται ο «σημαντικός άλλος» στη ζωή του παιδιού. 


Ο ρόλος του γίνεται πολυδιάστατος και η δουλειά του πολλές φορές απαιτεί μια ευρύτερη παιδεία. Ο προπονητής κατά καιρούς μπορεί να αναλάβει διάφορους ρόλους όπως του δασκάλου, του μέντορα, του ψυχολόγου, του συμβούλου και σαφώς αποτελεί ένα πρότυπο και ένα παράδειγμα προς μίμηση για τα παιδιά. Η σχέση λοιπόν και η σωστή επικοινωνία προπονητή-αθλητή κρίνεται αναγκαία, προκειμένου το παιδί να λάβει τα μέγιστα οφέλη από την αθλητική εμπειρία, αλλά και ο προπονητής να μπορέσει να αποδώσει τα μέγιστα στη δουλειά του. Ας μην ξεχνάμε ότι ακόμα και την αγάπη προς τoν αθλητισμό, ο προπονητής είναι αυτός που μπορεί να την εμπνεύσει στα παιδιά. Πως όμως δομείται αυτή η σχέση προπονητή-αθλητή;
Τα παιδιά όταν εισέρχονται στον αθλητισμό θέλουν να μάθουν και να διασκεδάσουν.
Για να τα καταφέρουν αυτά όμως  είναι σημαντικό να νιώσουν εμπιστοσύνη και ασφάλεια. Ας μην ξεχνάμε ότι ο χώρος των προπονήσεων μπορεί να είναι και η πρώτη έξοδος των παιδιών μακριά από τη σπιτική τους φωλιά και μακριά από την προστασία των γονέων. Ακόμα, οι αγώνες μπορεί να είναι η πρώτη αρένα όπου τα παιδιά αποκτούν ρόλο, ξεδιπλώνουν γνώσεις και ταλέντα, ενώ οι υπόλοιποι είναι θεατές.

Επίσης, τα παιδιά πολλές φορές διεκδικούν την προσοχή του προπονητή. Τους αρέσει, όταν ο προπονητής ασχολείται μαζί τους -ακόμα κι όταν τα διορθώνει!- γιατί με αυτό τον τρόπο νιώθουν σημαντικά στα μάτια του. Η προσοχή που μπορεί να δείξει ένας προπονητής μπορεί να είναι αρνητική και να εκφράζεται με  απειλές, χυδαιολογία, αποδοκιμασία, σκληρές τιμωρίες, επικέντρωση στις αθλητικές αδυναμίες του παιδιού. Μπορεί όμως να είναι και θετική να εκφράζεται για παράδειγμα με ένα  σχόλιο, ένα χαμόγελο, με οπτική επαφή, με ενθάρρυνση, με αποδοχή και επιβράβευση της καλής προσπάθειας. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να διοχετεύουμε την ενεργητικότητά μας στη θετική προσοχή! Με τον τρόπο αυτό θα βοηθήσουμε τα παιδιά να ξεδιπλώσουν τα ταλέντα τους, να παίζουν δίκαια και να αγαπήσουν τον αθλητισμό.
Επίσης, τα παιδιά χρειάζονται καθοδήγηση. Όχι όμως με την έννοια της συνεχούς επισήμανσης των λαθών τους! Αντίθετα, τα παιδιά χρειάζονται να τους δείχνουμε τρόπους βελτίωσης και να συναποφασίζουμε μαζί και δημοκρατικά ως ομάδα, για οποιαδήποτε θέματα προκύπτουν. Με άλλα λόγια, η καθοδήγηση προϋποθέτει στοργή και σεβασμό προς το παιδί. 
Η στοργή, λοιπόν, είναι μεγάλη ανάγκη του παιδιού αλλά και αναφαίρετο δικαίωμά του! Τα παιδιά χρειάζονται τη φροντίδα, τη ζεστασιά και την αίσθηση ότι ο προπονητής νοιάζεται για αυτά ειλικρινά σε όλες τις συνθήκες.
Ίσως η βάση της μετέπειτα στέρεης σχέσης προπονητή- παιδιού είναι η ακρόαση! Είναι εγγενής η ανάγκη του ανθρώπου να θέλει να τον ακούνε και να τον αναγνωρίζουν. Και ακρόαση δεν είναι μόνο η λήψη των λέξεων που κάποιος λέει, αλλά η αφούγκραση των συναισθημάτων που βρίσκονται πίσω από τις λέξεις. Όταν τα παιδιά νιώθουν ότι τα συναισθήματά τους αναγνωρίζονται και εκτιμώνται, τότε είναι περισσότερο πιθανό να ακούνε κι αυτά τους προπονητές τους και να πειθαρχούν με τη θέλησή τους, στους κανόνες της ομάδας.
Τέλος, ας μην ξεχνάμε ότι και η σχέση γονέων-προπονητή θεωρείται εξίσου σημαντική, προκειμένου να μπορέσει να δομήσει ο προπονητής μια σχέση εμπιστοσύνης με το παιδί. Όταν οι γονείς έχουν καλή σχέση με τον προπονητή, τον εμπιστεύονται ως άνθρωπο και ως επαγγελματία, τότε αυτό διευκολύνει τη σχέση του με το παιδί, καθώς στα μάτια του παιδιού, γονείς και προπονητής είναι σύμμαχοι. Σε διαφορετική περίπτωση, το παιδί μπερδεύεται και καλείται να πάρει θέση προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση, γεγονός που αποδυναμώνει και φθείρει τη σχέση με τον προπονητή. 

Τετάρτη 8 Ιουνίου 2016

ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟ ΣΤΙΒΟ

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΕΑΚ ΜΑΚΡΟΧΩΡΙΟΥ
                                               
   Tην Τρίτη 24 Μαΐου οι μαθητές και οι μαθήτριες του σχολείου μας επισκέφθηκαν τις αθλητικές εγκαταστάσεις του ΕΑΚ Μακροχωρίου.
   Εκεί  μας υποδέχθηκε ο κ. Καραντουμάνης  Κωνσταντίνος εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής με ειδικότητα και πολύχρονη εμπειρία στο στίβο,  μας  ξενάγησε στο χώρο και μας μύησε στα βασικά αγωνίσματα του στίβου.
  Τα παιδιά έτρεξαν μέσα στο χώρο του στίβου , έριξαν μπαλάκι, ψηλάφησαν τα όργανα των ρίψεων, δοκίμασαν την ταχύτητα τους στους ειδικούς διαδρόμους των δρόμων. Ιδιαίτερη  εντύπωση τους έκαναν  τα άλματα και η τεχνική που απαιτείται στις υψηλές επιδόσεις.
  Ευχαριστούμε τον κ.  Καραντουμάνη Κωνσταντίνο και  το σύλλογο γονέων για τη δωρεάν μεταφορά των παιδιών.
                                                 

Δευτέρα 14 Μαρτίου 2016

ΠΑΙΔΙΚΟΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΓΟΝΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

  
                               ΠΑΙΔΙΚΟΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΓΟΝΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
                                            

    Η στάση των γονέων στον αθλητισμό, εξαρτάται από τον τρόπο που οι ίδιοι τον αντιμετωπίζουν και τις προσδοκίες που έχουν σχετικά με την εξέλιξη του παιδιού-αθλητή. Στην ηλικία των 7-10 τα παιδιά βρίσκονται στη φάση της εξειδικευμένης κίνησης και συνήθως είναι σε θέση να εκφράσουν επιθυμίες σχετικά με τη συμμετοχή τους σε κάποιο άθλημα.
Η επιλογή αυτή θα γίνει σύμφωνα με διάφορους παράγοντες κάποιοι από τους οποίους μπορεί να είναι η συμμετοχή του κολλητού φίλου στο συγκεκριμένο άθλημα, η προβολή του αθλήματος μετά από κάποια επιτυχία, η ύπαρξη κάποιου συλλόγου ή αθλητικού κέντρου κάπου κοντά στο σπίτι καθώς, επίσης, και η αρέσκεια και η συμμετοχή των γονιών στο παρελθόν στο συγκεκριμένο σπορ. Όποιος και αν είναι ο λόγος είναι σχεδόν βέβαιο ότι τα παιδιά μέσα από τη συμμετοχή τους στον αθλητισμό αποζητούν την αποδοχή και την επιβράβευση από τους γονείς, αλλά και οι γονείς αποζητούν πολλές φορές συγκεκριμένα οφέλη.
       Αυτό που πρέπει να γίνει ξεκάθαρο είναι ότι στις ηλικίες αυτές τα παιδιά πρέπει να βιώνουν αισθήματα ευφορίας και επάρκειας μέσα από τη συμμετοχή τους στις διάφορες αθλητικές δραστηριότητες. Στόχος πρέπει να είναι η διασκέδαση, η εκμάθηση του αθλήματος μέσα από διαδικασίες εκπαίδευσης τέτοιες όπου το παιδί να αντιλαμβάνεται την προσωπική του βελτίωση και εξέλιξη και να βιώνει αυτοπεποίθηση γι’ αυτήν την πρόοδο. Τελικός σκοπός είναι η ανάπτυξη, η μόρφωση και η ολοκλήρωση του παιδιού ως προσωπικότητα.
Ο ρόλος των γονέων στον αθλητισμό μπορεί να είναι ανασταλτικός ή βοηθητικός – υποστηρικτικός ανάλογα με τη συμπεριφορά τους. Ωστόσο όποιος τύπος γονέα και αν είμαστε: απαιτητικός/κριτικός, οπαδός, αδιάφορος, υπερπροστατευτικός, γονέας – προπονητής, υποστηρικτικός – το βέβαιο είναι ότι η συμπεριφορά μας συνδέεται με την εξέλιξη και την ανάπτυξη των παιδιών και η συνεισφορά μας έγκειται στην παροχή υλικής, συναισθηματικής και ψυχολογικής υποστήριξης προς τους νεαρούς αθλητές. Κατά συνέπεια η σωστή συμπεριφορά και αντιμετώπιση μας είναι και βοηθητική και απαραίτητη για τα παιδιά. Η σχέση με των γονιών με τον προπονητή πρέπει να είναι μια σχέση συνεργασίας και όχι αμφισβήτησης. Είναι λάθος να δίνουμε προπονητικές οδηγίες και να διορθώνουμε τεχνικά το παιδί γιατί λαμβάνει μηνύματα που το μπερδεύουν.

Οι πιο συχνές ερωτήσεις που κάνουν συνήθως οι γονείς τόσο στους προπονητές και τον αθλητικό ψυχολόγο, όσο και στις μεταξύ τους συζητήσεις είναι:
  • Ποια είναι η ωφέλιμη ή μη επίδραση του αθλητισμού;
  • Πρέπει το παιδί μου να λαμβάνει μέρος σε αγώνες;
  • Ποια η σημασία της προσπάθειας και της δουλειάς;
  • Ποιο το αντίκτυπο της νίκης και της ήττας;
  • Πρέπει να βλέπει το παιδί μου κάποιον ειδικό και γιατί;
  •  Να παρακολουθώ τις προπονήσεις / αγώνες ή όχι;
  • Ποια πρέπει να είναι η σχέση μου με τον προπονητή;

Το παιδί αναμφίβολα μέσα από τη συμμετοχή του στον αθλητισμό έχει τόσο άμεσα (θετική εικόνα σώματος, βελτίωση φυσικής κατάστασης, αποφυγή παχυσαρκίας), όσο και έμμεσα οφέλη (κοινωνικοποίηση, αισθήματα επάρκειας – χαράς, αύξηση αυτοπεποίθησης). Τα αποτελέσματα των ερευνών της αθλητικής ψυχολογίας υποστηρίζουν ότι ο αθλητισμός μπορεί να αποτελέσει βοηθητικό παράγοντα και όχι τροχοπέδη, και να επιτρέψει στο παιδί να μάθει πως να διοχετεύει το άγχος του με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορεί να διαχειρίζεται τις διάφορες στρεσογόνες καταστάσεις της ζωής του επιτυχώς. Οι αγώνες αποτελούν αναμφίβολα μια κατάσταση που το παιδί βιώνει διέγερση ή στρες με τη διαφορά ότι δεν νιώθει κάτι χειρότερο από το άγχος που νιώθει ένα παιδί όταν πρόκειται να γράψει κάποιο διαγώνισμα ή να συμμετέχει σε κάποια άλλη σχολική δραστηριότητα ή παρουσίαση. Οι προσεκτικά επιλεγμένοι αγώνες με ρεαλιστικούς στόχους και προσδοκίες τόσο από τους γονείς όσο και από τον προπονητή βοηθούν το παιδί να μάθει ότι αθλητισμός σημαίνει ψυχαγωγία και διασκέδαση ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα. Γιατί και η νίκη και η ήττα αποτελούν στοιχεία της προσπάθειας και της προσωπικότητας του παιδιού και αν αντιμετωπιστούν ως τέτοια τότε συμβάλλουν στη σωστή ανάπτυξή και ολοκλήρωση του!

Ο αθλητικός ψυχολόγος βρίσκεται δίπλα από το παιδί, το γονέα και τον προπονητή για να «εκπαιδεύσει» και να βοηθήσει όλους τους εμπλεκόμενους να μάθουν μέσω διαφόρων τεχνικών τη σωστή διαχείριση των σκέψεων, γνωστικών διαστρεβλώσεων και καταστάσεων του αθλητισμού με απώτερο σκοπό σε ότι αφορά κυρίως τα παιδιά τόσο τη μεγιστοποίηση της απόδοσης τους όσο και την ολοκλήρωση της προσωπικότητας τους. Στόχος είναι το παιδί να βιώνει χαμηλά αισθήματα έντασης, θλίψης, κόπωσης, σύγχυσης, άγχους και υψηλά επίπεδα ενέργειας, αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης. Ένα σωστά εκπαιδευμένο παιδί, γίνεται ένας ώριμος έφηβος και ένας ολοκληρωμένος συναισθηματικά ενήλικας.

Τρίτη 16 Φεβρουαρίου 2016

Ψυχολογική υποστήριξη στον αθλητισμό και την άσκηση για υγεία.

Νέο βιβλίο (κατεβάστε το δωρεάν): Ψυχολογική υποστήριξη στον αθλητισμό και την άσκηση για υγεία.

KALLIPOS
Συγγραφή 
Γιάννης Θεοδωράκης
Αντώνης Χατζηγεωργιάδης 
Νίκος Ζουρµπάνος
Από τα Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα κυκλοφόρησε το Νέο βιβλίο του Γιάννη Θεοδωράκη, Καθηγητή ΤΕΦΑΑ ΠΘ, Αντώνη Χατζηγεωργιάδη, Αναπληρωτή Καθηγητή ΤΕΦΑΑ ΠΘ και Νίκου Ζουρμπάνου, Επίκουρου Καθηγητή ΤΕΦΑΑ ΠΘ, με τίτλο "Ψυχολογική υποστήριξη στον αθλητισμό και στην άσκηση για υγεία".
Το σύγγραμμα αυτό των 220 σελίδων είναι διαθέσιμο για όλους, εντελώς δωρεάν, μέσω της σελίδας των Ελληνικών Ακαδημαϊκών Ηλεκτρονικών Συγγραμμάτων και Βοηθημάτων, www.kallipos.gr
Kατεβάστε τώρα ολόκληρο το σύγγραμμα των 220 σελίδων, εντελώς δωρεάν!
cover
Download4Μέσω της σελίδας του ΚΑΛΛΙΠΟΥ
Download4Απευθείας το pdf αρχείο 

 Που απευθύνεται;

Πρόκειται για ένα βιβλίο που απευθύνεται, τόσο σε φοιτητές Φυσικής Αγωγής και Αθλητισµού, όσο και σε εργαζόµενους, καθηγητές και εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής. Απευθύνεται επίσης, σε εκπαιδευόµενους αθλητικούς ψυχολόγους, προπονητές όλων των αθληµάτων καθώς και σε εργαζόµενους σε προγράµµατα άσκησης και υγείας.

 Τι παρουσιάζει

Παρουσιάζεται όλο το σύγχρονο φάσµα των ψυχολογικών µεθοδολογιών και τεχνικών που χρησιµοποιούνται πρωτίστως για την παρακίνηση, την ψυχολογική προετοιµασία και την ενίσχυση των αθλητών. Οι τεχνικές αυτές µπορούν να χρησιµοποιηθούν, βάσει της σύγχρονης έρευνας, σε όλες τις κατηγορίες υγιών και κλινικών πληθυσµών που επιθυµούν να ασκηθούν, όπως επίσης και στο µάθηµα της Φυσικής Αγωγής στο σχολείο. Ειδικότερα, για τα προγράµµατα άσκησης για υγεία που αναπτύσσονται τελευταία, οι ψυχολογικές αυτές τεχνικές, µπορούν να συµβάλουν θετικά στο να παραµείνουν για µεγάλο χρονικό διάστηµα τα άτοµα αυτά στα προγράµµατα, να νοιώθουν όµορφα και ευχάριστα. 
Οι βασικές ψυχολογικές στρατηγικές και δεξιότητες που αναπτύσσονται στο βιβλίο αυτό, στοχεύουν στο να βοηθήσουν τα άτοµα να νιώθουν καλύτερα µέσα από την εµπλοκή τους στα σπορ και βεβαίως να βελτιώνουν την απόδοσή τους.
Οι µηχανισµοί και οι στρατηγικές παρακίνησης, η χρήση της νοερής απεικόνισης, ο καθορισµός των στόχων, η θετική αυτο-οµιλία, η ενίσχυση των θετικών στάσεων προς τα σπορ, η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης, της προσοχής και της αυτοσυγκέντρωσης, καθώς και ο έλεγχος του στρες, αποτελούν και τον βασικό κορµό της ψυχολογίας της απόδοσης. Υπό αυτό το πρίσµα, µε λίγη φαντασία, µπορεί κανείς να χρησιµοποιήσει τις προτεινόµενες, από το βιβλίο αυτό, στρατηγικές σε πολλούς άλλους τοµείς της καθηµερινής ζωής.  
Επιπλέον, το παρόν βιβλίο είναι το πρώτο διαθέσιµο ηλεκτρονικό βιβλίο όσο αφορά την ψυχολογική υποστήριξη. Δεν έχει γραφτεί για ειδικούς. Αθλητές και αθλήτριες, αλλά και ελεύθερα αθλούµενοι µπορούν να εξασκούνται στα προτεινόµενα παραδείγµατα και τις πρακτικές. Αν κάτι δεν γίνεται κατανοητό, αξίζει να µελετήσει κανείς περισσότερο τα προτεινόµενα βιβλία, τις σχετικές ιστοσελίδες, τα παραδείγµατα από τα βίντεο που επιλέξαµε από το διαδίκτυο, και βεβαίως τα βίντεο που ετοιµάσαµε εµείς. 

 Οι καινοτομίες

Εκτός από τα κείμενα, τις ασκήσεις και τα παραδείγματα για πρακτική εφαρμογή, θα έχετε την ευκαιρία να παρακολουθήσετε, μέσα από 24 σχετικά βίντεο, που ετοιμάσθηκαν από την συγγραφική ομάδα, τις περιλήψεις των κεφαλαίων, όπως επίσης και τον τρόπο με τον οποίο εφαρμόζονται οι ψυχολογικές τεχνικές σε αθλητές ή αθλήτριες. Υπάρχουν επίσης συνδέσεις και σχολιασμός σε 26 βίντεο από το διαδίκτυο σχετικά με το θέμα, σε 38 σχετικές ιστοσελίδες, όπως επίσης και συνδέσεις σε 16 σχετικά βιβλία και άρθρα.
Τέλος, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας, είτε στα προσωπικά μας e-mail, είτε στο e-mail του Εργαστηρίου Ψυχολογίας της Άσκησης και Ποιότητας Ζωής» για παρατηρήσεις, σχόλια, απορίες ή περισσότερη  ενημέρωση.