Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου 2014

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

         Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ



Η Προσχολική εκπαίδευση επικεντρώνεται στην ανάπτυξη των παιδιών κατά τη διάρκεια των τριών ως πέντε ετών. Ενώ αυτή η αναπτυξιακή περίοδος θα πρέπει ιδανικά να εστιάζεται εξίσου στην πνευματική και σωματική ανάπτυξη, τις τελευταίες δεκαετίες έχει δοθεί  μια έμφαση στην πνευματική ανάπτυξη, χωρίς να ακολουθείται από την ταυτόχρονη έμφαση και στη σωματική ανάπτυξη. Ωστόσο, αυτά τα δύο πάνε πραγματικά χέρι -χέρι και δεν πρέπει να θεωρούνται δύο ξεχωριστές οντότητες κατά τη διάρκεια της  προσχολικής  ανάπτυξης και εκπαίδευσης 

 Η ενσωμάτωση της φυσικής δραστηριότητας στην καθημερινή  ζωή των μικρών παιδιών είναι ουσιαστική  για τη δημιουργία βάσεων και θεμελίων δραστηριότητας και κίνησης  που θα μεταφέρουν μαζί τους σε όλη την υπόλοιπη ζωή τους. 
Τα παιδιά  που συμμετέχουν ενεργά σε αθλητικές δραστηριότητες   στην πρώιμη παιδική ηλικία αυξάνουν σημαντικά τις πιθανότητες τους να παραμείνουν  ενεργοί σε αθλητικές δραστηριότητες στη νεαρή παιδική ηλικία,
στην εφηβεία και στην ενήλικη ζωή τους.

ΤA ΟΦΕΛΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ.


Υπάρχουν πολλοί λόγοι γιατί  η προαγωγή στοιχειώδους σωματικής δραστηριότητας στα παιδιά θα τους ωφελήσει σε όλη την παιδική ηλικία και την ενηλικίωση τους. Οι λόγοι αυτοί κυμαίνονται πολύ πέρα από τη σωματική ανάπτυξη, την κοινωνική, συναισθηματική και πνευματική ανάπτυξη. Τα μικρά παιδιά είναι από τη φύση τους ενεργά και θα προχωρήσουν, θα  τρέξουν, θα κλωτσήσουν, θα ρίξουν, και θα παίξουν μόνα τους σχεδόν σε οποιοδήποτε περιβάλλον. Ωστόσο, τα παιδιά σήμερα είναι αντιμέτωπα με μια ποικιλία προκλήσεων που μειώνουν τη  φυσική ικανότητά τους προς την κίνηση και τη φυσική δραστηριότητα, όπως οι εξής:
• Εισάγονται από μικρή ηλικία σε παιδικούς σταθμούς ή άλλου είδους καθημερινή φύλαξη, όπου μπορούν ή δεν μπορούν να δίνουν έμφαση στην κίνηση και τη σωματική δραστηριότητα.
•  Η αυξημένη χρήση της τεχνολογίας ως μια μορφή καθιστικής δραστηριότητας, αφήνει λιγότερο χρόνο για τις δραστηριότητες που βασίζονται στην κίνηση.
• Οι σχολικές  τάξεις που επικεντρώνονται στην πνευματική δραστηριότητα και όχι στη φυσική δραστηριότητα, ξεκινώντας ήδη από τα νηπιαγωγεία, προκειμένου να προετοιμάσουν τους μαθητές να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του προγράμματος σπουδών και τα τυποποιημένα επίπεδα σκορ (πανελλαδικών) αργότερα στην εκπαίδευσή τους.
• Οι μονογονεϊκές οικογένειες  ή οι γονείς που εργάζονται και οι δύο έξω από το σπίτι, αφήνοντας τους λίγο χρόνο να αφιερώσουν στην κανονική καθημερινή δραστηριότητα και την κίνηση με τα παιδιά τους.


Αν τα παιδιά σας πηγαίνουν στον παιδικό σταθμό ή στο νηπιαγωγείο προσπαθήστε να επιλέξετε ένα σχολείο με ένα πρόγραμμα προσχολικής εκπαίδευσης  που ενσωματώνει την κίνηση και τη φυσική δραστηριότητα με τη γνωστική μάθηση και δίνει έμφαση στη μάθηση και εξερεύνηση μέσα από την κίνηση.
 Τα οφέλη για τα παιδιά που βιώνουν αυξημένη κίνηση και φυσική δραστηριότητα στην πρώιμη παιδική ηλικία είναι τεράστια.   Εκτός από τη δημιουργία υγιεινών συνηθειών και την υιοθέτηση της δια βίου δέσμευσης για σωματική δραστηριότητα, τα παιδιά των οποίων οι προσχολική εκπαίδευση βασίζεται στην κίνηση απολαμβάνουν τα παρακάτω οφέλη τόσο στην πρώιμη παιδική ηλικία όσο  και για το υπόλοιπο της ζωής τους:
• Ανάπτυξη των ικανοτήτων σχολικής ετοιμότητας.
          •  Βελτίωση της κοινωνικής ανάπτυξης και της ανάπτυξης κινητικών         δεξιοτήτων.
• Ανάπτυξη της κατασκευής των μυών, των οστών και των αρθρώσεων γρηγορότερα
• Μείωση του λίπους και μείωση της αρτηριακής πίεσης
•  Μείωση της κατάθλιψης και του άγχους
• Αύξηση της ικανότητας μάθησης
• Ανάπτυξη υγιέστερων κοινωνικών, γνωστικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων.
•«Χτίσιμο»  αντοχής ,αυτοπεποίθησης, συγκέντρωσης και  συντονισμού από μικρή ηλικία.

Επιπλέον , τα παιδιά  που συμμετέχουν ενεργά σε αθλητικές δραστηριότητες έχουν λιγότερα χρόνια προβλήματα υγείας, είναι άρρωστα λιγότερο συχνά, λείπουν λιγότερο από το  σχολείο, και έχουν ένα σημαντικά μειωμένο κίνδυνο για εκδήλωση ασθενειών, συμπεριλαμβανομένων των καρδιακών παθήσεων ,του  διαβήτη, της παχυσαρκίας, της κατάθλιψης, και ψυχικών ασθενειών.

ΥΙΟΘΕΤΟΝΤΑΣ ΕΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΒΑΣΙΣΜΕΝΟ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ.


Δεδομένου ότι η γνωστική μάθηση και η σωματική δραστηριότητα πάνε χέρι-χέρι και ενισχύουν η μία την άλλη στην ανάπτυξη της πρώιμης παιδικής ηλικίας, είναι απαραίτητο για τους παιδικούς σταθμούς και τα νηπιαγωγεία να υιοθετήσουν ένα πρόγραμμα σπουδών που δίνει έμφαση και χρησιμοποιεί την κίνηση για να προωθήσει και να διδάξει τη γνωστική ανάπτυξη. Λαμβάνοντας υπόψη ότι στα μικρά παιδιά δεν αρέσει να κάθονται ακίνητα για μεγάλες χρονικές περιόδους και  ανταποκρίνονται  καλύτερα στις δραστηριότητες που αλλάζουν συχνά, η προσχολική εκπαίδευση μπορεί πραγματικά να επωφεληθεί και να χρησιμοποιήσει το χρόνο πιο αποτελεσματικά με τη χρήση ενός προγράμματος  που βασίζεται στην κίνηση για να διδάξει γνωστικές δεξιότητες.

Τα παιδιά έχουν πολλές ευκαιρίες να μάθουν μέσα από την κίνηση. Ένας τομέας που τα μικρά παιδιά ανταποκρίνονται πολύ καλά είναι χρησιμοποιώντας τη μουσική και το ρυθμό για να διδαχθούν άλλες αναπτυξιακές δεξιότητες. Ακούγοντας τους διαφορετικούς ρυθμούς μουσικής και ζητώντας από τα παιδιά  να ανταποκριθούν σε αυτό που ακούνε μέσα από την κίνηση μπορεί να ενσωματώσει τη μουσική εκπαίδευση, τη φυσική αγωγή, και τη  γνωστική ανάπτυξη σε ένα ενιαίο σχέδιο μαθήματος. Επιτρέποντας στα παιδιά να δημιουργήσουν τη μουσική  μπορεί να πάει τη δραστηριότητα αυτή ένα βήμα παραπέρα.
 Αν τα προγράμματα αυτά ξεκινήσουν από την προσχολική εκπαίδευση σε μεγαλύτερες βαθμίδες τα παιδιά θα ανταποκριθούν καλύτερα σε παρόμοια  ή και πιο προηγμένα σχέδια μαθήματος. Τα σχολεία που πάσχουν από έλλειψη χρόνου για τη μουσική, τη φυσική αγωγή  θα μπορούσαν ενδεχομένως να ωφεληθούν τα μέγιστα από το συνδυασμό αυτών των λεγόμενων «εκλεκτικών» τάξεων και να ενσωματώσουν την κίνηση στα μαθήματα της παραδοσιακής σχολικής τάξης.
Αυτά τα προγράμματα απαιτούν κατάλληλη προετοιμασία και εκπαίδευση του προσωπικού, ιδιαίτερα δεδομένου ότι δεν έχει δοθεί η ανάλογη έμφαση στη  σωματική δραστηριότητα σε επίσημα προγράμματα κατάρτισης. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να επικεντρωθούν εξίσου σε τέσσερις συνιστώσες: το πρόγραμμα σπουδών, την πρακτική εξάσκηση  για την εκπαίδευση, τον εξοπλισμό και τη συνεχή  υποστήριξη. Η συνεχής ενημέρωση για την εκπαίδευση της πρώιμης παιδικής ηλικίας είναι απαραίτητη για τους εκπαιδευτικούς  για τη διδασκαλία και τη διαμόρφωση αυτών των δια βίου αρχών στα παιδιά.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου