Τετάρτη 15 Ιουλίου 2015

ΜΙΑ ΑΝΑΠΟΔΗ ΜΕΡΑ


                                                   Διήγημα για την υγιεινή διατροφή

                                                          ΜΙΑ ΑΝΑΠΟΔΗ ΜΕΡΑ
                                                         

Τη Δευτέρα το πρωί ξύπνησα στην ώρα μου, αλλά δε σηκώθηκα αμέσως για να μη φωνάζει η μητέρα μου. Έκανα για δέκα λεπτά τον κοιμισμένο κι ύστερα πετάχτηκα απ’ το κρεβάτι και πήγα στην τουαλέτα. Φυσικά δεν πλύθηκα, έριξα από μια σταγόνα νερό σε κάθε μάτι κι ύστερα, άπλυτος κι αχτένιστος κάθισα στο τραπέζι να φάω το πρωινό μου, φρέσκα γαριδάκια κατευθείαν απ’ το σακουλάκι. Μόλις είδα τη μητέρα μου έκανα το λάθος να της πω καλημέρα. Μου ξέφυγε, δεν το ήθελα, κι αυτή άρχισε να φωνάζει πως δεν έχω τρόπους και επιτέλους θα έπρεπε κάποτε να γίνω σαν την αδελφή μου που το πρωί δε μιλάει σε κανέναν και σκουντάει όποιον βρει στο δρόμο της.
“Με συγχωρείς”, είπα. “Δε θα το ξανακάνω. Έχει κάτι άλλο να φάω εκτός από γαριδάκια;”
“Έχει δυο κομμάτια πίτσα στο ψυγείο. Θέλεις να σου τα ζεστάνω;”
Στο άκουσμα της πίτσας ένιωσα το στομάχι μου να ανακατεύεται.


“Μήπως υπάρχει καθόλου γάλα;”
Το βλέμμα της αγρίεψε.
“Ξέρεις πολύ καλά πως δεν κάνει να πίνεις γάλα κάθε μέρα. Είναι υγιεινό κι όλα τα παιδιά πρέπει να αποφεύγουν τις υγιεινές τροφές. Να σου βάλω να φας μια πάστα;”
“Δε θέλω πάστα”, είπα γκρινιάζοντας. “Θέλω γάλα”.
“Ααα! Μη με νευριάζεις. Όλοι οι συμμαθητές σου έχουν χαλασμένα δόντια. Μόνο τα δικά σου είναι γερά. Ξέρεις γιατί; Γιατί δεν τρως καθόλου καραμέλες και ζαχαρωτά”.
“Δε μ’ αρέσουν οι καραμέλες και τα ζαχαρωτά”.
“Να μάθεις να σ’ αρέσουν!” είπε θυμωμένη κι ύστερα με κοίταξε καχύποπτα. “Δε μου λες, έπλυνες τα δόντια σου;”
Δεν απάντησα. Μόνο χαμήλωσα το βλέμμα μου κι έβαλα ένα γαριδάκι στο στόμα. Η μητέρα μου σηκώθηκε εκνευρισμένη.
“Δε σου ’χω πει να μην πλένεις τα δόντια σου; Τι θέλεις επιτέλους; Να με τρελάνεις; Πότε θα γίνεις σαν τα υπόλοιπα φυσιολογικά παιδιά;”
Είχε δίκιο, αλλά αυτή η καινούρια οδοντόκρεμα ήταν τόσο νόστιμη που δεν μπορούσα ν’ αντισταθώ στη γεύση της. Έκανα μια κίνηση να σηκωθώ.
“Περίμενε λίγο”, είπε η μητέρα μου. “Μη πας πάλι στην ώρα σου στο σχολείο και φωνάζει η δασκάλα”.
Σε λίγο μπήκε στην κουζίνα ο πατέρας μου.
“Μη φοβάσαι, θα τον πάρω μαζί μου”, είπε. “Θα κάνουμε πρώτα μια στάση στη θεία Αγγέλα κι έτσι θ’ αργήσει σίγουρα στο σχολείο”.
Σηκώθηκα γιατί δεν άντεχα να φάω άλλα γαριδάκια και πήγα στο δωμάτιο να ετοιμάσω την τσάντα μου. Δεν έβαλα μέσα όλα τα βιβλία, μη νομίσει η δασκάλα πως είμαι επιμελής κι έτρεξα στο αυτοκίνητο του πατέρα μου. Κάθισα στο μπροστινό κάθισμα, χωρίς ζώνη ασφαλείας και κόλλησα το πρόσωπό μου στο μπροστινό τζάμι για να βλέπω καλύτερα. Η διαδρομή ήταν υπέροχη. Ο πατέρας μου έκανε όσες παραβάσεις μπορούσε. Πέρασε τρία κόκκινα, έκανε δύο επικίνδυνες προσπεράσεις και κόντεψε να πατήσει ένα πεζό που περνούσε από διάβαση. Φτάσαμε στο σχολείο με μεγάλη καθυστέρηση. Πετάχτηκα έξω απ’ τη μεριά του δρόμου, χωρίς να ελέγξω αν έρχεται αυτοκίνητο, χαιρέτισα τον πατέρα μου -ευτυχώς αυτός δε φωνάζει όταν τον χαιρετάω- κι έτρεξα για το σχολείο.
“Κάτι ξέχασες”, με μάλωσε. “Δε θα βγάλεις το πανωφόρι σου;”
“Μα κάνει κρύο”.
“Αν θέλεις ν’ αρρωστήσεις πρέπει να πηγαίνεις στο σχολείο χωρίς πανωφόρι”.
Έβγαλα δυσαρεστημένος το πανωφόρι και το άφησα στο πίσω κάθισμα. Ο πατέρας μου πάτησε γκάζι και ξεκίνησε βιαστικά χωρίς να δώσει σημασία σε ένα αυτοκίνητο που ερχόταν απ’ την αντίθετη κατεύθυνση. Ευτυχώς ο άλλος οδηγός φρέναρε απότομα κι έτσι δεν έγινε σύγκρουση.
Μπήκα γρήγορα στο σχολείο, τρέμοντας απ’ το κρύο. Η κυρία είχε πάλι τα νεύρα της γιατί κάποιοι μαθητές είχαν διαβάσει το μάθημα κι είχαν κάνει όλες τις ασκήσεις. Μας είπε πως αν θέλουμε κάποτε να πουλάμε χαρτομάντιλα στο δρόμο, θα πρέπει να σταματήσουμε να διαβάζουμε στο σπίτι και για να μας κάνει να την πιστέψουμε άρχισε να διηγείται μια θλιβερή ιστορία για ένα παλιό της μαθητή, ο οποίος ήταν μελετηρός κι έκανε πάντα τις ασκήσεις του βιβλίου κι όταν μεγάλωσε κατάντησε να γίνει δικηγόρος κι ένας άλλος ακόμα χειρότερος που έλυνε όλα τα προβλήματα και σήκωνε πάντα το χέρι του να πει μάθημα, πήρε το στραβό δρόμο κι έγινε γιατρός.
Στενάχωρες οι ιστορίες της, μας μαύρισαν την ψυχή, ευτυχώς την επόμενη ώρα είχαμε γυμναστική και ξεχαστήκαμε. Η γυμνάστρια ενθουσιάστηκε μαζί μας, γιατί προσπαθούσαμε μισή ώρα να κάνουμε γραμμές χωρίς αποτέλεσμα. Ύστερα μας έβαλε να τρέξουμε δυο φορές το γύρο του γηπέδου. Λίγοι μόνο τα κατάφεραν, οι περισσότεροι έμειναν στο δρόμο, έτσι υπέρβαροι και δυσκίνητοι που είναι πώς να τα καταφέρουν; Ανάμεσα στους λίγους που τερμάτισαν ήμουν κι εγώ, ντρέπομαι που το λέω, στεναχώρησα τη γυμνάστρια, αλλά της υποσχέθηκα πως δε θα το ξανακάνω. Η γυμνάστρια μας έδειξε το Στέφανο που είχε πέσει στα γόνατα και προσπαθούσε απελπισμένος να ανασάνει και μας είπε πως πρέπει να του μοιάσουμε αν θέλουμε να έχουμε χαμηλούς βαθμούς στη Γυμναστική.
Την τρίτη ώρα είχαμε Μουσική. Τραγουδήσαμε όλοι τόσο παράφωνα που η κυρία δάκρυσε από συγκίνηση. Την ώρα των Μαθηματικών σηκώθηκα στον πίνακα να λύσω ένα πρόβλημα κι ευτυχώς είπα ψέματα πως δεν μπορούσα να το λύσω, όμως στη Γεωγραφία τα έκανα κυριολεκτικά μούσκεμα. Προσπάθησα να εξηγήσω στην κυρία πως δεν είχα διαβάσει τις χώρες της ευρωπαϊκής ένωσης, απλώς τις ήξερα απ’ έξω. Δε με πίστεψε. Άρχισε μάλιστα να με κατηγορεί πως ήμουν ο πιο επιμελής μαθητής της τάξης και ο πιο συνεπής στις υποχρεώσεις του. Βαριά κουβέντα. Κοκκίνισα ολόκληρος. Οι συμμαθητές μου με κοίταξαν με συμπονετικό ύφος. Τι ανάποδη μέρα, Θεέ μου! Καλύτερα να μην είχε ξημερώσει ποτέ!
Το μεσημέρι η μητέρα μου μαγείρεψε μπιφτέκια με τηγανητές πατάτες.
“Πάλι τηγανητές πατάτες;” είπα με παράπονο. “Γιατί δεν κάνεις πια σπανακόρυζο;”
“Το σπανακόρυζο είναι υγιεινό φαγητό. Δεν πρέπει να το τρως κάθε μέρα. Συνεννοηθήκαμε;”
Δεν είχα κουράγιο ν’ αντιμιλήσω. Έφαγα βιαστικά και κλείστηκα στο δωμάτιο να παίξω υποτίθεται με το ηλεκτρονικό μου όμως προτίμησα ν’ ανοίξω κρυφά ένα λογοτεχνικό βιβλίο. Αλίμονό μου αν μ’ έπιανε η μητέρα μου. Τα λογοτεχνικά βιβλία απαγορεύονται στο σπίτι μας, όμως καμιά φορά αξίζει τον κόπο να διακινδυνεύεις κάνοντας πράγματα που σ’ αρέσουν. Το απόγευμα κάθισα να δω στην τηλεόραση “Κλωνοποιημένοι αστρομαχητές”, ένα διασκεδαστικό πρόγραμμα με εξωγήινους που σκοτώνουν τους εχθρούς τους και τους κόβουν κομματάκια. Δεν άντεξα πολλή ώρα κι άλλαξα κανάλι να δω ένα ντοκιμαντέρ για τις φώκιες. Όμως η μέρα ήταν ανάποδη και σε μια ανάποδη μέρα συμβαίνουν όλα τα στραβά. Έτυχε να μπει στο δωμάτιο η μητέρα μου και μόλις με είδε άρχισε να φωνάζει πως πρέπει να απαγορευτούν κάτι τέτοιες εκπομπές που σκοπό έχουν να μορφώσουν και να ψυχαγωγήσουν τα παιδιά.

Κάπου διάβασα, δεν ξέρω αν είναι αλήθεια, πως υπήρχε μια εποχή που τα παιδιά έτρωγαν μόνο υγιεινές τροφές όπως γάλα, δημητριακά, γιαούρτι με μέλι, αυγοφέτες, φρούτα, ξηρούς καρπούς, κουλούρια, χωριάτικες τυρόπιτες και έπιναν φυσικούς χυμούς. Τα παιδιά τότε ήταν αδύνατα, γεροδεμένα, ευκίνητα, με όμορφα και γερά δόντια, με όρεξη για δουλειά και διάθεση για παιχνίδι. Έτρωγαν βέβαια και τότε βλαβερά φαγητά, όχι όμως κάθε μέρα όπως τρώμε εμείς. Δεν ξέρω για τους άλλους, εγώ πάντως βαρέθηκα να τρώω τροφές γεμάτες συντηρητικά, βλαβερά λίπη και άχρηστες θερμίδες. Βαρέθηκα τις πίτσες, τα χάμπουργκερ, τις προτηγανισμένες πατάτες, τα μπέικον, τις ζαμπονοκασερόπιτες και τα αναψυκτικά. Πεθύμησα, έτσι για αλλαγή, ένα σπανακόρυζο, μια φασολάδα, έστω ένα κρέας αλλά όχι πάλι με πατάτες. Θα το προτιμούσα με αρακά, φασολάκια ή ακόμα καλύτερα με πράσα. Το ξέρω, δεν είναι σωστό να τρώω τέτοια φαγητά γιατί κάνουν καλό στην υγεία μου όμως δεν αντέχω πια! Η ζωή μου έχει καταντήσει μαρτύριο. Πρέπει να με πιστέψετε…

Παρασκευή 26 Ιουνίου 2015

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΓΟΝΕΑ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΑΘΛΗΤΗ

Ο ρόλος του γονέα σε σχέση με τον αθλητή






Παπουτσή Μαρία M. Sc's 
Αθλητική Ψυχολόγος / Παιδοψυχολόγος
      Ο αθλητισμός έχει αναδειχθεί ως ίσως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη βιομηχανία στον κόσμο κατά τη διάρκεια των τελευταίων δύο δεκαετιών. Έχουμε δει τον ενθουσιασμό που δημιουργείται από εξαιρετικές επιδόσεις αθλητών καθώς και τον αντίκτυπο που αυτές έχουν σε όλα τα επίπεδα της κοινωνίας. Οι γονείς, ο προπονητής, το σχολικό περιβάλλον και κατά περίπτωση οι συναθλητές μπορούν να αποτελέσουν σημαντικούς παράγοντες για την πορεία ενός αθλητή, και αυτός είναι και ο λόγος που τις τελευταίες δεκαετίες γίνονται μελέτες σχετικά με την αλληλεπίδραση μεταξύ τους και τα αποτελέσματα που πιθανόν μπορεί να έχουν στον αθλητή, την επίδοση του και την εξέλιξή του. 

  Στο παρελθόν οι γονείς είχαν μεγάλο μερίδιο ευθύνης για την ενασχόληση των παιδιών τους με τον αθλητισμό, σήμερα έχουμε το σχολείο ως το κύριο και συχνά πρώτο περιβάλλον κατά το οποίο τα περισσότερα παιδιά έχουν την πρώτη τους εμπειρία με τον αθλητισμό. Επίσης τα σχολεία σχετίζονται πλέον όλο και περισσότερο με την συμμετοχή των μαθητών σε αγώνες.

   Η πιο ουσιαστική ανάμειξη των παιδιών σε αθλήματα γίνεται σε καλά οργανωμένες ομάδες οι οποίες έχουν στόχους και συμμετέχουν σε αγώνες. Για πολλά παιδιά, πάρα την πολλή καλή αθλητική τους κατάρτιση, το σενάριο του να οδηγηθούν σε εξουθένωση, τόσο σωματική όσο και ψυχική εξαιτίας της πίεσης από τους γονείς και τους προπονητές με αποτέλεσμα συχνά να εγκαταλείψουν το άθλημα είναι πολύ πιθανό. Όταν τα παιδιά εγκαταλείπουν τον αθλητισμό, έχουν την τάση να μην επιστρέψουν στην ενήλικη ζωή σε αυτόν και ακόμη λιγότερο πιθανό να ασκούνται συστηματικά. Η συμμετοχή στον αθλητισμό επιτρέπει στα παιδιά να αναπτύξουν δεξιότητες καθ όλη τη διάρκεια της ζωής τους όπως την εκμάθηση του πώς να είσαι μέλος μιας ομάδας, την ανάπτυξη του ευ αγωνίζεσθαι, την έννοια της ήττας και πώς να συνεχίζεις μετά από αυτήν, την ανθεκτικότητα, την συνεργασία, τον διαμοιρασμό των ρόλων, καθώς και την αξία της συμμετοχής και όχι του αποτελέσματος. 
      Ένας από τους μεγαλύτερους λόγους για συγκρούσεις στις σχέσεις είναι οι ανεκπλήρωτες προσδοκίες. Και στον αθλητισμό ισχύει ακριβώς το ίδιο. Οι γονείς περιμένουν συχνά από τα παιδιά τους να πετύχουν πράγματα που μπορεί να μην είναι έτοιμα ή ικανά ακόμη να πραγματοποιήσουν. Ως γονείς ελπίζουμε τα καλύτερα για τα παιδιά μας, ωστόσο θα πρέπει να εκφράσουμε την πίστη μας σε αυτά και να τα αντιμετωπίζουμε όλα με μια θετική προοπτική. Μερικές φορές όμως οι ελπίδες και οι προσδοκίες είναι τόσο υψηλές σε βαθμό που δεν είναι πλέον ρεαλιστικές. Και τότε είναι που προκύπτει απογοήτευση μεταξύ γονέα και αθλητή. 
       Οι γονείς επιθυμούν από το παιδί να εργάζεται πάντα σκληρά και να δίνει τον καλύτερο εαυτό του. Αλλά η πραγματικότητα είναι ότι το παιδί δεν θα είναι πάντα σε θέση να δώσει το 100%. Θα είναι κουρασμένο ή πιθανόν απογοητευμένο ή μπορεί απλά να έχει μια κακή ημέρα. Οι γονείς επίσης περιμένουν από το παιδί να δίνει όλο και περισσότερο βάρος στην προπόνησή του και να κάνει όλο και μεγαλύτερη προσπάθεια έτσι ώστε να βελτιωθεί.
Αν ένας αθλητής θέλει να υπερέχει, σαφώς και θα πρέπει να πάει στο επόμενο επίπεδο δυσκολίας και προσπάθειας καθώς και πέρα από αυτό που άλλοι συμπαίκτες κάνουν. Αλλά αυτό είναι ένα συμπέρασμα στο οποίο το παιδί  θα πρέπει να φτάσει μόνο του, χωρίς να το πιέζουν οι γονείς συνεχώς. Τα παιδιά έχουν σε καθημερινή βάση να συνδυάσουν τη σχολική δραστηριότητα και τον αθλητισμό και να διατηρήσουν και τα δυο σε καλό επίπεδο. Το σχολείο όμως γίνεται όλο και πιο απαιτητικό και τα σπορ γίνονται όλο και πιο ανταγωνιστικά. Σίγουρα, τα παιδιά πρέπει να μάθουν να δουλεύουν σκληρά και να συμβαδίζουν με όλες τις ευθύνες τους, αλλά υπάρχουν φορές που θα χρειαστεί να χαλαρώσουν λίγο και να αποφορτιστούν. Βρίσκονται ακόμη σε μία φάση εκμάθησης της ζωής τους που θα τους προετοιμάσει για την ενήλικη ζωή. 


      Οι γονείς θα είναι καλό να συζητάνε με τα παιδιά τους τους λόγους για τους οποίους συμμετέχουν σε κάποιο αγώνισμα και το κατά πόσο αυτό τα ευχαριστεί έτσι ώστε να μπορέσουν να κρατήσουν το ενδιαφέρον τους στην πρώτη γραμμή. Μερικές φορές οι γονείς ξεχνάνε ότι τα περισσότερα παιδιά συμμετέχουν σε αθλητικές δραστηριότητες για να διασκεδάσουν και να συνδεθούν με τους φίλους τους. Οι γονείς και τα παιδιά θα πρέπει να εργαστούν από κοινού για να κρατήσουν μια ισορροπία και μία προοπτική στο κάθε αγώνισμα. Η δυαδική σχέση αθλητή-γονέα είναι καλό να δημιουργηθεί με τις σωστές βάσεις από μικρή ηλικία, καθώς αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την εξέλιξη του αθλητή στο μέλλον. Μια υγιής δυαδική σχέση χαρακτηρίζεται από ισορροπία, συγκεκριμένους στόχους προς την σωστή κατεύθυνση και το σωστό είδος υποστήριξης για να γίνει εφικτή η επίτευξη αυτών των στόχων. Ένας υγιής αθλητής δεν είναι απλά ένας επιδέξιος αθλητής, αλλά κάποιος που είναι σε θέση να αναπτύξει τις διάφορες πτυχές του εαυτού του μέσω του αθλητισμού.

πηγή:http://r4rehab.blogspot.gr/.AlexandrosKaraiosif

Σάββατο 20 Ιουνίου 2015

ΠΡΟΣΤΑΤΕΨΤΕ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΣΑΣ ΑΣΚΗΘΕΙΤΕ ΕΞΥΠΝΑ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ


Προστατέψτε την καρδιά σας: Ασκηθείτε έξυπνα το καλοκαίρι
Ενυδάτωση - Συμβουλές για καρδιοπαθείς - Θερμική εξάντληση - Θερμοπληξία


       Ασκείστε τακτικά , αλλά τώρα είναι καλοκαίρι .Μην αποφασίσετε ότι αυτή είναι η στιγμή για ένα μικρό καλοκαιρινό διάλειμμα από το πρόγραμμα άσκησης σας. Είναι σημαντικό να συνεχίσετε την άσκηση στη διάρκεια του καλοκαιριού, επειδή οι θετικές επιδράσεις της χάνονται πολύ γρήγορα μόλις σταματήσετε να ασκείστε. Οι περισσότερες μελέτες δείχνουν ότι πολλά από τα βασικά οφέλη χάνονται σε τέσσερις έως έξι εβδομάδες μετά από τη διακοπή της άσκησης. Είναι όμως εξίσου σημαντικό να παραμείνετε ασφαλείς όταν η θερμοκρασία ανεβαίνει... Δεν μπορείτε να αγνοήσετε τη ζέστη , γιατί αυτό μπορεί να καταλήξει στη θερμική καταπόνηση, θερμοπληξία ή άλλα προβλήματα. 
     
Δείτε παρακάτω μερικές συμβουλές για όλους:


Ενυδάτωση:Διατηρήστε την ισορροπία άλατος-νερού στον οργανισμό σας πίνοντας άφθονα υγρά (κατά προτίμηση νερό) πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τη σωματική δραστηριότητα. Να αποφεύγετε τα αλκοολούχα και καφεϊνούχα ποτά.
Ασκηθείτε εξυπνότερα, όχι σκληρότερα.
  • Ασκηθείτε κατά τις πιο δροσερές ώρες της ημέρας, κατά προτίμηση όταν η ηλιακή ακτινοβολία του ήλιου είναι ελάχιστη - νωρίς το πρωί ή νωρίς το βράδυ.
  • Μειώστε την ένταση και τη διάρκεια της άσκησης σε υψηλές θερμοκρασίες ή σχετική υγρασία.
  • Κάντε τακτικά διαλείμματα. Βρείτε κάποια σκιά ή ένα δροσερό μέρος, σταματήστε για λίγα λεπτά, ενυδατωθείτε και αρχίστε ξανά.
  • Όταν η ζέστη αφόρητη, δοκιμάστε δραστηριότητες σε εσωτερικούς, δροσερούς και κλιματιζόμενους χώρους.
 Προσαρμογή το καλοκαίρι. Αφήστε το σώμα σας να προσαρμοστεί στη ζέστη μέσα από σταδιακή επαναλαμβανόμενη ημερήσια έκθεση. Η αύξηση της κυκλοφορικής επάρκειας του σώματος και της αποτελεσματικότητα της ψύξης, διαδικασία που ονομάζεται εγκλιματισμός, συνήθως συμβαίνει σε 8 ως 14 ημέρες.
 Ντυθείτε κατάλληλα. Θυμηθείτε, δεν είναι η εφίδρωση που δροσίζει το σώμα αλλά η εξάτμιση του ιδρώτα στην ατμόσφαιρα. Να φοράτε ελαφριά, ανοιχτόχρωμα ρούχα με υφάσματα που αναπνέουν όπως το βαμβάκι. Προσθέστε ένα καπέλο ή / και γυαλιά ηλίου.
 Συνεργαστείτε. Εάν μπορείτε, ασκηθείτε με ένα φίλο ή μέλος της οικογένειας σας. Είναι ασφαλέστερο, και θα μπορούσε να είναι πιο διασκεδαστικό να έχετε κάποιον στο πλευρό σας.

Συμβουλές για τους καρδιοπαθείς:

Εάν είστε καρδιοπαθής,  ηλικίας άνω των 50 ή υπέρβαροι, μπορεί να χρειαστεί να λάβετε ειδικές προφυλάξεις στη ζέστη.
-  Συζητείστε με το γιατρό σας  πριν ξεκινήσετε ένα πρόγραμμα άσκησης. Ορισμένα φάρμακα για την καρδιά, όπως β-αποκλειστές, αναστολείς του ΜΕΑ, αναστολείς των διαύλων ασβεστίου και τα διουρητικά,  μπορούν να επιτείνουν την αντίδραση του οργανισμού στη ζέστη.
- Ωστόσο είναι σημαντικό να συνεχίσετε να παίρνετε τα φάρμακα σας. Για τυχόν μεταβολές συνεννοηθείτε με το γιατρό σας.
-  Ακόμα κι αν δεν είναι σε φαρμακευτική αγωγή, οι ηλικιωμένοι πρέπει επίσης να λαμβάνουν προφυλάξεις στη ζέστη. Αν είστε άνω των 50 ετών, μπορεί να μην αντιλαμβάνεστε  ότι είστε διψασμένοι,  και αν πρόκειται να είστε  έξω, είναι σημαντικό να πίνετε νερό, ακόμη και αν νομίζετε ότι δεν το χρειάζεστε.

Επειδή η έντονη άσκηση σε θερμό και υγρό περιβάλλον μπορεί να οδηγήσει σε θερμική καταπόνηση, θερμοπληξία και τις συναφείς επιπλοκές , θα πρέπει να γνωρίζετε τα σημάδια του κινδύνου για να μπορείτε να προφυλαχθείτε.




Τα συμπτώματα της θερμικής εξάντλησης:
  • πονοκέφαλος
  • έντονη εφίδρωση
  • κρύο, υγρό δέρμα, ρίγη
  • ζάλη ή λιποθυμία (συγκοπή)
  • αδύναμος και γρήγορος σφυγμός
  • μυϊκές κράμπες
  • γρήγορη, ρηχή αναπνοή
  • ναυτία, έμετο ή και τα δύο


Εάν εμφανίσετε αυτά τα συμπτώματα, μετακινηθείτε σε ένα δροσερό μέρος, σταματήστε την άσκηση και να κάνετε ένα ντους  με κρύο νερό και να πιείτε άφθονα υγρά. Μπορεί να χρειαστεί να αναζητήσετε  ιατρική βοήθεια.


Τα συμπτώματα της θερμοπληξίας
  • ζεστό, ξηρό δέρμα χωρίς εφίδρωση
  • δυνατό και γρήγορο σφυγμό
  • σύγχυσης ή / και απώλεια των αισθήσεων
  • υψηλό πυρετό
  • σφύζον πονοκέφαλο
  • ναυτία, έμετο ή και τα δύο

Εάν εμφανίσετε αυτά τα συμπτώματα, ζητήστε αμέσως ιατρική βοήθεια.





Παρασκευή 29 Μαΐου 2015

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΣΥΝΟΧΗΣ ΟΜΑΔΑΣ

                                              ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΣΥΝΟΧΗΣ ΟΜΑΔΑΣ
                                                   (TEAM BUILDING GAME)
     
  Ένα πολύ όμορφο παιχνίδι συνεργασίας που μπορούμε να κάνουμε με όλες τις τάξεις του δημοτικού και με μεγαλύτερα παιδιά είναι το Μπουκαλοτούνελ .(Το παιχνίδι το ανακάλυψα στο μπλογκ της συναδέλφου Βίβιαν Παπαγεωργίου).

 Το συγκεκριμένο παιχνίδι μπορεί να ενταχθεί στην καλοκαιρινή μας γιορτή ,σε παιχνίδια με ανακυκλώσιμα υλικά και φυσικά οποιαδήποτε διδακτική μας ώρα αφού καλύπτει του βασικούς ψυχοκινητικούς μας στόχους ,βελτιώνει την ικανότητα συντονισμού και συνεργασίας του μαθητή/τριας με την ομάδα,την επικοινωνία μεταξύ των μαθητών/τριων διαφόρων ηλικιών,την οπτική αντίληψη,την ταχύτητα, την ταχύτητα αντίδρασης .

Παίρνουμε λοιπόν άδεια πλαστικά μπουκάλια και αφού κόψουμε το στόμιο και το κάτω μέρος τα κολλάμε δυο-δυο.




Οι μαθητές/τριες στέκονται ο ένας δίπλα στον άλλο και κρατούν και με τα δυο χέρια τα μπουκάλια από κάτω  ώστε να δημιουργηθεί ένα πλαστικομπουκαλοτούνελ . 

 Ο σκοπός του παιχνιδιού είναι να μεταφερθεί η μπάλα του τέννις από μαθητή/τρια σε μαθητή/τρια μέσα από το τούνελ και να μην πέσει κάτω. Στο σχολείο μας συνδυάσαμε μαθητές όλων των τάξεων και τους βάλαμε να συνεργαστούν στα πλαίσια  των δράσεων ομαδικότητας ,συνεργασίας και πρόληψης του σχολικού εκφοβισμού.






Σάββατο 9 Μαΐου 2015

ΣΩΣΤΗ ΕΝΥΔΑΤΩΣΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ-ΣΩΣΤΟ ΠΛΥΣΙΜΟ ΤΩΝ ΧΕΡΙΩΝ

                                

Σωστή Ενυδάτωση στο Σχολείο



                                                   
  Το νερό αποτελεί ένα σημαντικό θρεπτικό συστατικό, το οποίο συχνά παραβλέπεται από τις συνήθεις συμβουλές για ισορροπημένη διατροφή. Η διατήρηση της ισορροπίας των υγρών, όμως, είναι εξαιρετικής σημασίας, ειδικότερα για τα παιδιά, τα οποία είναι πιο ευάλωτα στην αφυδάτωση από ό,τι οι ενήλικες, για αυτό η κάλυψη των αναγκών τους σε υγρά είναι μια διατροφική προτεραιότητα σε όλη τη διάρκεια της ημέρας. Η ποσότητα των υγρών που χρειάζεται ένα παιδί για να καλύψει τις ανάγκες του εξαρτάται από την ηλικία, και άρα το μέγεθος του σώματος, το επίπεδο της σωματικής του δραστηριότητας, αλλά και τις περιβαλλοντικές συνθήκες (ζέστη). Σε γενικές γραμμές η ευρύτερη σύσταση για κατανάλωση περίπου 2 λίτρων υγρών ημερησίως, η οποία απευθύνεται κυρίως τους ενήλικες, ισχύει λίγο-πολύ και για τα παιδιά.


Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα παιδιά περνάνε το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας στο σχολείο, κατά τη διάρκεια του οποίου συμμετέχουν επίσης σε έντονες δραστηριότητες και παιχνίδια, αναδεικνύεται εύκολα η σημασία του σχολείου ως καίριου χώρου για την αναπλήρωση σημαντικού μέρους των αναγκών των παιδιών σε υγρά. Φαίνεται ότι εάν δεν υπάρχει συστηματική ενίσχυση της κατανάλωσης νερού κατά τη διάρκεια του σχολείου θα είναι μάλλον πρακτικά αδύνατον να καλυφθούν οι ανάγκες αργότερα μέσα στην ημέρα, από όταν δηλαδή τα παιδιά φύγουν από το σχολείο. Ωστόσο, πρόσφατα επιστημονικά δεδομένα από τη Μεγάλη Βρετανία καταγράφουν την κατανάλωση νερού από τα παιδιά όταν βρίσκονται στο χώρο του σχολείου ως επιεικώς ανεπαρκή. Σε ποσοστό μεγαλύτερο του 40% των σχολείων το νερό απαγορεύεται μέσα στην αίθουσα, ενώ ακόμα και στα σχολεία όπου επιτρέπεται ελάχιστοι είναι οι διδάσκοντες που ενθαρρύνουν τους μαθητές να ενυδατωθούν. Επιπλέον, πρέπει να επισημανθεί ότι η απουσία βρυσών ή ψυκτών από την πλειονότητα των σχολείων δυσχεραίνει από τη βάση της τη διαθεσιμότητα και την πρόσβαση σε νερό.

Το σχολείο, λοιπόν, γενικότερα και κατ' επέκταση οι εκπαιδευτικοί καλούνται να θέσουν ως προτεραιότητα τη σωστή ενυδάτωση των μαθητών. Η ενημέρωση των μαθητών, των γονέων, αλλά και των ίδιων των διδασκόντων σχετικά με τα οφέλη της ενυδάτωσης είναι ένας τρόπος ανάδειξης της σημασίας του θέματος. Το σχολείο, όμως, μπορεί και οφείλει έμπρακτα και άμεσα να εξασφαλίσει την καλύτερη δυνατή πρόσβαση για ενυδάτωση στους μαθητές: θα πρέπει δηλαδή να διαθέτει πηγές νερού σε πολλά σημεία. Προτείνεται, επίσης, όπου υπάρχει η δυνατότητα, το ίδιο το σχολείο να παρέχει στους μαθητές μπουκαλάκια με νερό, πρακτική όμως που έχει σοβαρό οικολογικό αντίκτυπο. Ο πλέον υγιεινός, οικολογικός αλλά και οικονομικός τρόπος για να έχουν τα παιδιά πάντα μαζί τους καθαρό και υγιεινό νερό είναι να εφοδιάζονται από το σπίτι με νερό σε επαναχρησιμοποιούμενο δοχείο. Έτσι, αυξάνονται οι πιθανότητες το παιδί να μπορεί να πίνει πάντα καθαρό νερό και να παραμένει ενυδατωμένο.


Η κατανάλωση νερού είναι άμεσα συνυφασμένη με την απέκκρισή του, δηλαδή με την τουαλέτα. Έτσι, πολύ μεγάλη σημασία όταν ενισχύεται η κατανάλωση νερού έχει η καθαριότητα στις σχολικές τουαλέτες. Πολλά παιδιά, κυρίως τα κορίτσια, περιορίζουν σημαντικά την κατανάλωση των υγρών στο σχολείο, ώστε να αποφύγουν τις συχνές επισκέψεις στις τουαλέτες, ειδικά αν αυτές είναι πλημμελώς καθαρισμένες. Η υγιεινή, συνεπώς, προαπαιτείται, αλλιώς μπορεί να σαμποτάρει το εγχείρημα. Τέλος, συστήνεται τα κυλικεία των σχολείων να παρέχουν άφθονες επιλογές «υγιεινών» υγρών, όπως εμφιαλωμένο νερό, γάλα σε διάφορες μορφές, φυσικούς χυμούς, αλλά και φρούτα.


Οι εκπαιδευτικοί από την πλευρά τους καλούνται να επιτρέπουν και να ενθαρρύνουν την κατανάλωση νερού εντός των μαθημάτων, να προτρέπουν τα παιδιά να φέρνουν μαζί από το σπίτι τους υγρά, και να δίνουν οι ίδιοι το παράδειγμα της διαρκούς ενυδάτωσης, φροντίζοντας οι μαθητές να τους βλέπουν να πίνουν νερό. Ειδικότερα για το μάθημα της Φυσικής Αγωγής οι διδάσκοντες θα πρέπει να παροτρύνουν την κατανάλωση υγρών πριν το μάθημα, για να εξασφαλίσουν οι μαθητές μια καλή κατάσταση ενυδάτωσης πριν την έναρξη της άσκησης, να ενισχύουν την κατανάλωση κατά τη διάρκεια του μαθήματος, προβλέποντας ίσως ολιγόλεπτες παύσεις για κατανάλωση νερού, αλλά και να προτρέπουν την κατά βούληση κατανάλωση αμέσως μετά το πέρας του μαθήματος.

Συμπερασματικά, το σχολείο θα πρέπει να προωθεί και να υποστηρίζει τη σωστή και επαρκή ενυδάτωση των μαθητών. Μέσω των υποδομών του, της διδασκαλίας και της ενημέρωσης μπορεί να ενισχύσει τους μαθητές να υιοθετήσουν τη συνήθεια να καταναλώνουν νερό μέσα στην ημέρα και να το προτιμούν ως ενυδατικό μέσο έναντι άλλων επιλογών. Μια τέτοια συνήθεια αποδεικνύεται πολύτιμη τόσο βραχυπρόθεσμα, εφόσον βελτιώνει τη σωματική και πνευματική απόδοση των μαθητών, όσο και μακροχρονίως, συμβάλλοντας στην υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής συνολικότερα.
      Και φυσικά να μην ξεχνάμε ΠΟΤΕ το σωστό πλύσιμο των χεριών.


                   
Πηγή:eyzin.minedu.gov.gr

Δευτέρα 27 Απριλίου 2015

KIDS ATHLETICS ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΑΥΡΟΥ

          KIDS ATHLETICS ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΑΥΡΟΥ

                                             
Στο πλαίσιο του προγράμματος του «Κοινωνικού Σχολείου» στο σχολείο μας υλοποιούνται δράσεις που αφορούν στον άξονα «Άθληση –Διά βίου Άσκηση»
 ( διεξαγωγή του προγράμματος «Kids’ Athletics» στην Π/θμια Εκπαίδευση).
Στόχος του προγράμματος είναι να φέρει τους μαθητές  σε επαφή με τον κλασσικό αθλητισμό και να τους διδάξει τα πολλαπλά οφέλη που μπορεί να αποκτήσει κάποιος από τον αθλητισμό. 
 Οι μαθητές μας γνώρισαν τα άλματα ,τους δρόμους και τις  ρίψεις μέσα από απλές, διασκεδαστικές και ελκυστικές δραστηριότητες προσαρμοσμένες στις δυνατότητες και ανάγκες  τους  . Στο τέλος όλα τα παιδιά πήραν διπλώματα συμμετοχής.


                                  

Κυριακή 19 Απριλίου 2015

ΟΔΗΓΟΣ ΠΡΩΤΩΝ ΒΟΗΘΕΙΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

                                           

                     Μεγαλωνοντας Μικρους Διασωστες                                        

Κάθε μέρα στο σχολείο, στο σπίτι, στο δρόμο, μπορεί να συναντήσεις επείγουσες καταστάσεις, επικίνδυνες για τη ζωή ενός ανθρώπου.

Το βιβλίο αυτό είναι ένας οδηγός που θα σε βοηθήσει να τις αντιμετωπίσεις και να παρέχεις πρώτες βοήθειες σε αυτούς που τις χρειάζονται. Αν δράσεις σωστά, γρήγορα και ψύχραιμα, μπορείς να σώσεις έναν άνθρωπο… γιατί ο ΧΡΟΝΟΣ που χάνεται είναι ΖΩΗ που χάνεται.
Πάτησε πάνω στη φωτογραφία.