Τρίτη 16 Φεβρουαρίου 2016

Ψυχολογική υποστήριξη στον αθλητισμό και την άσκηση για υγεία.

Νέο βιβλίο (κατεβάστε το δωρεάν): Ψυχολογική υποστήριξη στον αθλητισμό και την άσκηση για υγεία.

KALLIPOS
Συγγραφή 
Γιάννης Θεοδωράκης
Αντώνης Χατζηγεωργιάδης 
Νίκος Ζουρµπάνος
Από τα Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα κυκλοφόρησε το Νέο βιβλίο του Γιάννη Θεοδωράκη, Καθηγητή ΤΕΦΑΑ ΠΘ, Αντώνη Χατζηγεωργιάδη, Αναπληρωτή Καθηγητή ΤΕΦΑΑ ΠΘ και Νίκου Ζουρμπάνου, Επίκουρου Καθηγητή ΤΕΦΑΑ ΠΘ, με τίτλο "Ψυχολογική υποστήριξη στον αθλητισμό και στην άσκηση για υγεία".
Το σύγγραμμα αυτό των 220 σελίδων είναι διαθέσιμο για όλους, εντελώς δωρεάν, μέσω της σελίδας των Ελληνικών Ακαδημαϊκών Ηλεκτρονικών Συγγραμμάτων και Βοηθημάτων, www.kallipos.gr
Kατεβάστε τώρα ολόκληρο το σύγγραμμα των 220 σελίδων, εντελώς δωρεάν!
cover
Download4Μέσω της σελίδας του ΚΑΛΛΙΠΟΥ
Download4Απευθείας το pdf αρχείο 

 Που απευθύνεται;

Πρόκειται για ένα βιβλίο που απευθύνεται, τόσο σε φοιτητές Φυσικής Αγωγής και Αθλητισµού, όσο και σε εργαζόµενους, καθηγητές και εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής. Απευθύνεται επίσης, σε εκπαιδευόµενους αθλητικούς ψυχολόγους, προπονητές όλων των αθληµάτων καθώς και σε εργαζόµενους σε προγράµµατα άσκησης και υγείας.

 Τι παρουσιάζει

Παρουσιάζεται όλο το σύγχρονο φάσµα των ψυχολογικών µεθοδολογιών και τεχνικών που χρησιµοποιούνται πρωτίστως για την παρακίνηση, την ψυχολογική προετοιµασία και την ενίσχυση των αθλητών. Οι τεχνικές αυτές µπορούν να χρησιµοποιηθούν, βάσει της σύγχρονης έρευνας, σε όλες τις κατηγορίες υγιών και κλινικών πληθυσµών που επιθυµούν να ασκηθούν, όπως επίσης και στο µάθηµα της Φυσικής Αγωγής στο σχολείο. Ειδικότερα, για τα προγράµµατα άσκησης για υγεία που αναπτύσσονται τελευταία, οι ψυχολογικές αυτές τεχνικές, µπορούν να συµβάλουν θετικά στο να παραµείνουν για µεγάλο χρονικό διάστηµα τα άτοµα αυτά στα προγράµµατα, να νοιώθουν όµορφα και ευχάριστα. 
Οι βασικές ψυχολογικές στρατηγικές και δεξιότητες που αναπτύσσονται στο βιβλίο αυτό, στοχεύουν στο να βοηθήσουν τα άτοµα να νιώθουν καλύτερα µέσα από την εµπλοκή τους στα σπορ και βεβαίως να βελτιώνουν την απόδοσή τους.
Οι µηχανισµοί και οι στρατηγικές παρακίνησης, η χρήση της νοερής απεικόνισης, ο καθορισµός των στόχων, η θετική αυτο-οµιλία, η ενίσχυση των θετικών στάσεων προς τα σπορ, η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης, της προσοχής και της αυτοσυγκέντρωσης, καθώς και ο έλεγχος του στρες, αποτελούν και τον βασικό κορµό της ψυχολογίας της απόδοσης. Υπό αυτό το πρίσµα, µε λίγη φαντασία, µπορεί κανείς να χρησιµοποιήσει τις προτεινόµενες, από το βιβλίο αυτό, στρατηγικές σε πολλούς άλλους τοµείς της καθηµερινής ζωής.  
Επιπλέον, το παρόν βιβλίο είναι το πρώτο διαθέσιµο ηλεκτρονικό βιβλίο όσο αφορά την ψυχολογική υποστήριξη. Δεν έχει γραφτεί για ειδικούς. Αθλητές και αθλήτριες, αλλά και ελεύθερα αθλούµενοι µπορούν να εξασκούνται στα προτεινόµενα παραδείγµατα και τις πρακτικές. Αν κάτι δεν γίνεται κατανοητό, αξίζει να µελετήσει κανείς περισσότερο τα προτεινόµενα βιβλία, τις σχετικές ιστοσελίδες, τα παραδείγµατα από τα βίντεο που επιλέξαµε από το διαδίκτυο, και βεβαίως τα βίντεο που ετοιµάσαµε εµείς. 

 Οι καινοτομίες

Εκτός από τα κείμενα, τις ασκήσεις και τα παραδείγματα για πρακτική εφαρμογή, θα έχετε την ευκαιρία να παρακολουθήσετε, μέσα από 24 σχετικά βίντεο, που ετοιμάσθηκαν από την συγγραφική ομάδα, τις περιλήψεις των κεφαλαίων, όπως επίσης και τον τρόπο με τον οποίο εφαρμόζονται οι ψυχολογικές τεχνικές σε αθλητές ή αθλήτριες. Υπάρχουν επίσης συνδέσεις και σχολιασμός σε 26 βίντεο από το διαδίκτυο σχετικά με το θέμα, σε 38 σχετικές ιστοσελίδες, όπως επίσης και συνδέσεις σε 16 σχετικά βιβλία και άρθρα.
Τέλος, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας, είτε στα προσωπικά μας e-mail, είτε στο e-mail του Εργαστηρίου Ψυχολογίας της Άσκησης και Ποιότητας Ζωής» για παρατηρήσεις, σχόλια, απορίες ή περισσότερη  ενημέρωση. 

Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2016

ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΑΙΖΕΙ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ.

ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ .........
                                           
Μία διδακτική ιστορία… Σε μία παιδική ομάδα μπάσκετ με παιδιά ηλικίας 15 ετών, μία Κυριακή πρωί ημέρα παιχνιδιού, ο προπονητής λέει στους παίκτες του να βρίσκονται στο γήπεδο στις 10:45, με ώρα έναρξης του αγώνα στις 11:30. Δύο αθλητές δεν είναι συνεπείς και δεν εμφανίζονται καθόλου.
Ο προπονητής δεν ξέρει για ποιο λόγο δεν ήρθαν (δεν ειδοποίησαν) και έτσι φτιάχνει το πλάνο του χωρίς να υπολογίζει τους δύο παίκτες, που όμως είναι οι δύο καλύτεροι της ομάδας.
Φοβάται όμως να ρισκάρει και τελικά τους δηλώνει στη δωδεκάδα, ο αγώνας ήταν κρίσιμος βλέπετε. Η ώρα έναρξης του αγώνα φτάνει, αλλά για κάποιο λόγο καθυστερεί να ξεκινήσει και στις 11:35 εμφανίζονται τελικά οι δύο αθλητές.
Ενώ ο προπονητής έχει ήδη δηλώσει στα υπόλοιπα παιδιά αλλά και στη γραμματεία τη πεντάδα ξαφνικά αλλάζει γνώμη και βάζει τους δύο αθλητές βασικούς. (Η κρισιμότητα του αγώνα βλέπετε..) Ο αγώνας δυστυχώς χάθηκε με μεγάλη απογοήτευση όλων των παιδιών, γιατί η ομάδα δεν βρήκε ποτέ αγωνιστικό ρυθμό..
Την επόμενη Κυριακή δύο παίκτες που δεν είναι καλοί (χειρότεροι) δεν έρχονται στην ώρα τους και ο προπονητής τους βάζει τις φωνές και τους λέει ότι είναι πολύ κακό να αργούν στα ραντεβού της ομάδας αφήνοντας τους τελικά εκτός δωδεκάδας..
Λοιπόν τι έχετε να πείτε; Αυτή είναι μια πολύ συνηθισμένη ιστορία παιδιών – προπονητή.
Φίλε προπονητή, το πιο σημαντικό που πρέπει να καταλάβεις είναι ότι στις μικρές ηλικίες που πλάθονται χαρακτήρες έχεις τεράστια ευθύνη στις πλάτες σου, τα νέα παιδιά δεν είναι παιχνίδι, είναι ανθρώπινες υπάρξεις που έχουν συναισθήματα και σκέψεις κι εσύ πρέπει να τα σεβαστείς.
Είναι εύκολη η διαπαιδαγώγηση νέων παιδιών; Όχι καθόλου, εννοείται. Θέλει γνώση, θέλει ταλέντο, θέλει θάρρος της γνώμης σου, μπορεί να θέλει να χάσεις.. άραγε αντέχεις να χάσεις; Είσαι άξιος – αδέκαστος προπονητής; Δεν είναι εύκολο να είσαι δάσκαλος.. προπονητής.
Φίλε προπονητή, επεμβαίνεις στο παιχνίδι τους, είσαι -ίσως- ο πιο σημαντικός άνθρωπος γι’αυτά, άρα πρέπει να έχεις συναίσθηση της ευθύνης σου απέναντι στη ψυχοσωματική τους ανάπτυξη. Δικαιοσύνη και αξιοκρατία, γνωρίζεις τις λέξεις; Τι γνωρίζεις και πώς μπορείς να εφαρμόσεις αυτές τις δύο λέξεις στην ομάδα σου;
Φίλε προπονητή, πρέπει να ψάξεις βαθιά μέσα σου να βρεις γιατί κάνεις τον προπονητή στις μικρές ηλικίες. Μήπως γιατί θέλεις να γίνεις προπονητής μιας επαγγελματικής ομάδας; Μήπως γιατί θέλεις να αναλάβεις την Εθνική ομάδα; Ή μήπως γιατί πραγματικά σ’αρέσει το μπάσκετ και θέλεις να διδάξεις μικρά παιδιά; Ό,τι κι αν θέλεις ό,τι κι αν έχεις αποφασίσει, αν δουλεύεις σε μικρές ηλικίες μην αντιγράφεις προπονητές επαγγελματικών ομάδων, προπαντώς στη συμπεριφορά. Μελέτησε οπωσδήποτε βιβλία παιδαγωγικών και ψυχολογίας.
Διεύρυνε – ανανέωνε διαρκώς τις γνώσεις σου. Βελτιώστε τη συμπεριφορά σου. Εξέλιξε τις μεθόδους επικοινωνίας σου. Ασχολήσου προσωπικά με τον χαρακτήρα του κάθε παιδιού.
Άποψη μου, οι πιο σημαντικοί παίκτες σε μα ομάδα είναι οι δύο χειρότεροι σε τεχνικές ικανότητες, αυτοί που δεν μπορούν αγωνιστικά να κερδίσουν ένα παιχνίδι, οφείλεις σαν δάσκαλος – προπονητής να τους κρατήσεις στο γήπεδο, εξάλλου αυτοί θα σου δώσουν την επιτυχία.. «Γιατί;» με ρωτούν πολλοί «Τι είναι αυτά που λες;» μου λένε κάποιοι άλλοι.. Σιγά μην ασχοληθώ με τον άμπαλο, τον ατάλαντο, τον άσχετο.
Λοιπόν αρκετά, θεωρώ ότι αυτά τα παιδιά είναι στο γήπεδο με γνώμονα την αγάπη για το άθλημα και την ομάδα κι όχι για τη συμμετοχή, αν υπάρχει δικαιοσύνη απέναντί τους τότε το κίνητρό τους, η συμμετοχή τους στις προπονήσεις, η προσπάθειά τους θα είναι τόσο υψηλή που θα παρακινήσουν τους πάντες για πιο έντονη προσπάθεια.
ΝΑ γνωρίζεις ότι όταν έρχονται και προσπαθούν «σκοτώνουν» το φιλότιμο του βασικού παίκτη.
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΑΙΖΕΙ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ.
Δώσε κίνητρο σ’αυτό το παιδί (με παρακίνηση κι ενθάρρυνση). Θα είναι το παράδειγμά σου. Μίλα με σεβασμό γι’ αυτόν στα υπόλοιπα παιδιά. Τότε σίγουρα η ομάδα σου θα πάει ένα σκαλοπάτι πιο μπροστά, θα το δεις, θα καταλάβεις.
Ήταν μία διδακτική ιστορία από τη σελίδα του Διονύση Γκιουλέα στο Facebook«Βasketball is life».

Κυριακή 10 Ιανουαρίου 2016

Το ταξίδι της Μαρίας

                    Το ταξίδι της Μαρίας είναι ένα πολύ γλυκό βίντεο για τον Αυτισμό...
Οι γονείς της Μαρίας παρατήρησαν από πολύ νωρίς ότι κάτι ήταν διαφορετικό με την κόρη τους, αφού από μωρό ακόμα, δεν ανταποκρινόταν στην αγκαλιά τους, δεν έπαιζε με τις κούκλες της αλλά τις έβαζε στη σειρά και γενικότερα φαινόταν να μη συνειδητοποιεί τι συνέβαινε γύρω της. Οι γιατροί της έδωσαν τη διάγνωση του Αυτισμού.
Σήμερα η Μαρία είναι δεκαπέντε χρονών και ζει με τον δικό της τρόπο ευτυχισμένη, αν και έχει αρκετές δυσκολίες. Για να μπορεί να τις ξεπερνάει, πρέπει να είναι συνεχώς οργανωμένη και να κάνει τα πάντα σύμφωνα με αυστηρό πρόγραμμα. Την αποδιοργανώνουν οι αλλαγές και οι εκπλήξεις και πολλές φορές δυσκολεύεται να κάνει πράγματα που είναι φαινομενικά απλά, όπως το να κλείσει ένα φερμουάρ. Δυσκολεύεται επίσης να κατανοήσει τα συναισθήματα των άλλων ανθρώπων και πολλές φορές φαίνεται αποκομμένη και κλείνεται στον δικό της κόσμο όπου νιώθει ασφάλεια.
Όμως οι γονείς της δεν απογοητεύονται. Αντίθετα, βλέπουν όλα αυτά που καταφέρνει και τις ξεχωριστές ικανότητες που έχει και χαίρονται. Χαίρονται όταν είναι κι αυτή χαρούμενη...

Παρασκευή 8 Ιανουαρίου 2016

Η άσκηση ως μέσο πρόληψης και αποκατάστασης χρόνιων παθήσεων


      

 


       


                 Η άσκηση ως μέσο πρόληψης και αποκατάστασης χρόνιων παθήσεων                                

Η άσκηση αποτελεί την καταλληλότερη «μη φαρμακευτική» παρέμβαση για την πρόληψη και αποκατάσταση χρόνιων παθήσεων και επιφέρει πολλαπλά θετικά οφέλη τόσο στη σωματική όσο και στην ψυχική υγεία. Ωστόσο, για να είναι ασφαλής και αποτελεσματική για τον ανθρώπινο οργανισμό, θα πρέπει κατά το σχεδιασμό και την εφαρμογή της να λαμβάνονται υπόψη οι βασικές αρχές της προπονητικής, αλλά και οι ιδιαιτερότητες του κάθε ατόμου (π.χ. ηλικία, επίπεδο φυσικής κατάστασης, κατάσταση υγείας κ.α.).
   Επιπρόσθετα, η καθοδήγησή της πρέπει να γίνεται από επιστημονικά εκπαιδευμένο προσωπικό. Στο συγκεκριμένο βιβλίο, το οποίο απευθύνεται σε επιστήμονες - επαγγελματίες υγείας και άσκησης, αποτυπώνονται οι πλέον σύγχρονες επιστημονικές γνώσεις σχετικά με το σχεδιασμό, την εφαρμογή, την καθοδήγηση και την αξιολόγηση προγραμμάτων άσκησης που απευθύνονται τόσο σε υγιή όσο και σε χρονίως πάσχοντα άτομα.
  Η συγγραφή, παραγωγή και διανομή του βιβλίου πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο προγράμματος του Υπουργείου Υγείας, που υλοποιεί το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, με τίτλο «Συμμαχία για την υγεία - Άσκηση. Ανάπτυξη προγραμμάτων άσκησης ως μέσο πρόληψης και αποκατάστασης χρόνιων παθήσεων - παρεμβατικά προγράμματα».
                                                                         Ο Υπεύθυνος Έκδοσης
                                                                                                             Γεροδήμος Βασίλειος
                                                                                                         Αν. καθηγητής ΤΕΦΑΑ-ΠΘ

                       Κατεβάστε το βιβλίο σε μορφή pdf από εδώ (μέγεθος 37,3 Mb)


πηγή:http://www.exerciseforhealth.gr/

Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου 2015

Προπόνηση δύναμης και πλειομετρικές ασκήσεις σε παιδιά και εφήβους


Προπόνηση δύναμης και πλειομετρικές ασκήσεις σε παιδιά και εφήβους            
Του Ηλία Ζαπαρτίδη MSc Βιολογία της Άσκησης
Εκτός από τον καθαρό στόχο της γενικής ενδυνάμωσης, τα προγράμματα δύναμης σε παιδιά και εφήβους, συμβάλουν στη γενική βελτίωση της αθλητικής απόδοσης,  στην ταχύτητα ρίψης της μπάλας, στην αύξηση της αλτικής ικανότητας, στην καλύτερη προετοιμασία των νεαρών αθλητών για τις απαιτήσεις της προπόνησης και του αγώνα, καθώς και στη γενικότερη μελλοντική υγεία των παιδιών και των εφήβων καθώς φαίνεται να αυξάνεται η οστική πυκνότητα. Επιπλέον, υπάρχουν ενδείξεις ότι η προπόνηση δύναμης μπορεί να μειώσει την συχνότητα εμφάνισης και τον χρόνο αποκατάστασης των αθλητικών τραυματισμών, αυξάνοντας τη δύναμη τενόντων και συνδέσμων.
Από ερευνητικά δεδομένα των τελευταίων ετών, έχει καταστεί ξεκάθαρο πως με καλά σχεδιασμένα προγράμματα προπόνησης δύναμης (διαφορετικά για κάθε ηλικία), η μυϊκή δύναμη στα παιδιά και τους έφηβους είναι δυνατόν να βελτιωθεί πέρα από τη φυσιολογική ανάπτυξη. Η προπόνηση δύναμης μπορεί να αρχίσει ακόμα και από την ηλικία των 7 ετών, αρκεί ο σχεδιασμός του προγράμματος να είναι τέτοιος, ώστε να μη προκαλεί βλάβες και να χρησιμοποιεί τις κατάλληλες μεθόδους και εντάσεις. Δεν υπάρχει κανένας λόγος για τον οποίον παιδιά 7-8 ετών δεν μπορούν να συμμετέχουν σε κατάλληλες για την ηλικία τους δραστηριότητες δύναμης, αρκεί να μπορούν να εκτελέσουν με ασφάλεια τις ασκήσεις και να ακολουθούν τις οδηγίες. Επειδή όμως ικανότητες όπως η ισορροπία και ο ορθοστατικός έλεγχος ωριμάζουν κοντά στην ηλικία των 7-8 ετών, οιοδήποτε πρόγραμμα ενδυνάμωσης δεν χρειάζεται να ξεκινήσει πριν επιτευχθούν αυτές οι ικανότητες.
Ένα αποτελεσματικό και ασφαλές πρόγραμμα ενδυνάμωσης πρέπει να περιέχει ασκήσεις για τις μεγάλες μυϊκές ομάδες, με μία ισορροπία μεταξύ αγωνιστών και ανταγωνιστών μυών. Βέβαια, η αποτελεσματικότητα του προγράμματος μπορεί να επηρεασθεί από πολυάριθμους παράγοντες όπως η ηλικία, η βιολογική ωρίμανση, το φύλο, η συχνότητα, η διάρκεια και η ένταση της προπόνησης. Το Αμερικανικό Κολλέγιο Αθλητιατρικής, αναφέρει πως 1-3 σετ των 6-15 επαναλήψεων που διεξάγονται 2-3 φορές την εβδομάδα σε μη διαδοχικές μέρες, αποτελεί ένα εύλογο και αποδεκτό πρόγραμμα ενδυνάμωσης. Το πρόγραμμα πρέπει να εστιάζει στις μεγάλες μυικές ομάδες του κορμού και των κάτω άκρων χωρίς υπερβολές και μέγιστη επιβάρυνση, καθώς υπάρχει κίνδυνος τραυματισμών και θα πρέπει να εφαρμόζονται σε όλο το εύρος κίνησης της κάθε άρθρωσης. Ως εκ τούτου, η πρωταρχική έμφαση πρέπει να δίνεται πάντα στην σωστή τεχνική και στην ασφάλεια και όχι στην επιβάρυνση. Έτσι, όταν παιδιά και έφηβοι προπονούνται σε πρόγραμμα μυϊκής ενδυνάμωσης, θα πρέπει ν αρχίζουν με ασκήσεις χαμηλής αντίστασης μέχρι να τελειοποιήσουν την κατάλληλη τεχνική. Όταν μπορούν να πραγματοποιηθούν άνετα 8-15 επαναλήψεις, είναι δυνατόν να προστίθεται ένα 10% στην επιβάρυνση. Για να είναι ωφέλιμες οι προπονήσεις πρέπει να διαρκούν 20-30 λεπτά και να γίνονται 2-3 φορές την εβδομάδα.  
Για τις ηλικίες μέχρι 12 ετών περίπου, τα παιδιά πρέπει να μαθαίνουν πρώτα από όλα την ορθή τεχνική των βασικών ασκήσεων και να χρησιμοποιούν κυρίως το βάρος του σώματος (κάμψεις, έλξεις, κοιλιακοί, ραχιαίοι, καθίσματα, πλάγιες μετατοπίσεις, αλτικές ασκήσεις με τα δύο πόδια, δρομικές ασκήσεις, ανέβασμα σε σκαλοπάτια, κλπ), ενώ πρέπει να αποφεύγονται ασκήσεις που περιέχουν πτώσεις από διάφορα ύψη.  Στις ηλικίες αυτές μπορεί με ασφάλεια να γίνονται ποικίλες ισομετρικές συνασκήσεις (σε ζευγάρια) διάρκειας μερικών δευτερολέπτων. Από την ηλικία των 10-12 ετών μπορούν να χρησιμοποιηθούν και βοηθητικά μέσα όπως λάστιχα, σχοινάκια, ιατρικές μπάλες κλπ.  Η ενδυνάμωση με πρόσθετες εξωτερικές αντιστάσεις (αλτήρες) καλό είναι να αρχίζει αφού έχουν προηγηθεί όλα τα άλλα, και μπορεί να ξεκινήσει από την ηλικία των 13-14 ετών.
Διακοπή της προπόνησης για 4 εβδομάδες οδηγεί σε σημαντική απώλεια δύναμης, ενώ πάνω από 8 εβδομάδες φαίνεται να χάνεται κάθε προσαρμογή.
Η προπόνηση πλειομετρικών ασκήσεων πρέπει να γίνεται με ιδιαίτερη προσοχή. Αυτού του είδους η προπόνηση ενισχύει την ικανότητα του παιδιού ν’ αυξήσει την ταχύτητα κίνησης και να βελτιώσει την παραγωγή ενέργειας. Τακτική συμμετοχή σε προγράμματα πλειομετρικής προπόνησης μπορεί επίσης να συμβάλει στην ενίσχυση των οστών, και αν χρησιμοποιηθεί στην προαγωνιστική περίοδο να μειώσει τον κίνδυνο αθλητικών τραυματισμών. Αυτό είναι ιδιαίτερα επωφελές για τις νεαρές αθλήτριες, που φαίνεται να έχουν αυξημένους κινδύνους για τραυματισμό στα γόνατα σε σχέση με τα αγόρια. Με ειδική για κάθε ηλικία προπόνηση και τις κατάλληλες οδηγίες, η πλειομετρική προπόνηση μπορεί ν αποτελέσει έναν ασφαλή, αποτελεσματικό και διασκεδαστικό τρόπο βελτίωσης ικανοτήτων. Ωστόσο, είναι δυνατόν να συμβούν τραυματισμοί αν ο όγκος και η ένταση του προγράμματος υπερβαίνουν τις ικανότητες του παιδιού. Τα παιδιά και οι έφηβοι, θα πρέπει πρώτα να έχουν αναπτύξει τις κατάλληλες βάσεις πριν συμμετάσχουν σε πλειομετρική προπόνηση, και βέβαια να ξεκινήσουν με χαμηλές εντάσεις οι οποίες θα αυξηθούν προοδευτικά και σε βάθος χρόνου. Οι αρχικές προπονήσεις μπορούν να περιλαμβάνουν 1-3 σειρές των 6-10 επαναλήψεων για συγκεκριμένη άσκηση του κορμού (πχ. πάσες στήθους με ιατρική μπάλα 1 κιλού) και των κάτω άκρων (πχ. αναπηδήσεις με τα δύο πόδια ταυτόχρονα). Το διάλειμμα μεταξύ των σειρών πρέπει να είναι 2-4 λεπτά, προκειμένου ν αναπληρωθεί η απαιτούμενη ενέργεια για την εκτέλεση της επόμενης σειράς με την ίδια ένταση. Ανάλογα με τις ιδιαίτερες ανάγκες και στόχους, το πρόγραμμα πλειομετρικής προπόνησης μπορεί προοδευτικά να συμπεριλάβει πολλαπλά άλματα, αναπηδήσεις με το ένα πόδι και ρίψεις ελαφριών ιατρικών μπαλών. Κατά τη διάρκεια των πλειομετρικών ασκήσεων τα παιδιά πρέπει απαραίτητα να φορούν κατάλληλα αθλητικά παπούτσια και οι ασκήσεις να γίνονται σε επιφάνεια με σχετική ελαστικότητα.
Η Αμερικανική Ορθοπεδική Εταιρεία Αθλητιατρικής, και η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής μας δίνουν τις κάτωθι συστάσεις για ασφαλή προπόνηση δύναμης:
Να ακολουθούνται οι κατάλληλες τεχνικές και να παίρνονται οι απαραίτητες προφυλάξεις ασφαλείας.
Πρέπει να αποφεύγονται οι δυναμικές ανυψώσεις βαρών, και τα μέγιστα βάρη μέχρι την σωματική και σκελετική ωριμότητα.
Πριν την ενασχόληση θα πρέπει να υπάρχει απαραίτητα ιατρική αξιολόγηση.
Δεν θα πρέπει να παραμελείται  η αερόβια άσκηση.
Πάντα 10-15 λεπτά προθέρμανση και αποκατάσταση.
Να υπάρχει επαρκής πρόσληψη υγρών και να γίνεται σωστή διατροφή, καθώς και οι δύο παράγοντες είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση των ενεργειακών αποθεμάτων, την αποκατάσταση και τη γενικότερη απόδοση.
Οι εξειδικευμένες ασκήσεις θα πρέπει να μαθαίνονται αρχικά χωρίς καμία επιβάρυνση.
Οποιοσδήποτε τραυματισμός ή ασθένεια θα πρέπει να αποθεραπεύονται πλήρως πριν επιτραπεί η επαναφορά στην προπόνηση.
Η ορθή τεχνική εκτέλεση αλλά και η αυστηρή εποπτεία του παιδιού από τον προπονητή, είναι απαραίτητα και υποχρεωτικά στοιχεία για την ασφάλεια και την πρόληψη των τραυματισμών.

Επιλεγμένη Βιβλιογραφία
American Academy of Pediatrics, (2008). Pediatrics, 121(4), 835-840.
American College of Sports Medicine, (2001).
Hejna, W., et al., (1982). National Strength Coaches Association J, 4(1), 28-31.  
Faigenbaum, A. et al. (2007). J Sports Sci Med, 6, 519-525.
Faigenbaum, A. et al. (1996). J Strength Con Res, 10, 109-114.
National Strength and Conditioning Association, (1996). Strength & Conditioning, 18, 62-75.

Σάββατο 12 Δεκεμβρίου 2015

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην τάξη

                     Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην τάξη

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες που θα πραγματοποιηθούν φέτος το καλοκαίρι στο Ρίο ντε Τζανέιρο  της Βραζιλίας είναι ένα γεγονός που δεν πρέπει να  περάσει απαρατήρητο από κανένα μας, πόσο μάλλον από τα παιδιά. Καθώς είναι μια διοργάνωση με ιδιαίτερη σημασία, ανθρωπιστική, πολιτιστική και κοινωνική, μπορεί να χρησιμοποιηθεί διαθεματικά σε μια τάξη οποιασδήποτε βαθμίδας (νηπιαγωγείου, δημοτικού, γυμνασίου, λυκείου), για να μεταφέρει μηνύματα και σύμβολα.

Δραστηριότητες γλωσσικής νοημοσύνης και ενδοπροσωπικής νοημοσύνης
Διαβάστε ιστορίες και μύθους σχετικά με τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Ευτυχώς, η ελληνική ιστορία και η αρχαία ελληνική μυθολογία διαθέτουν αμέτρητες πηγές για να χρησιμοποιηθούν στην τάξη. Μάθετε πώς ξεκίνησαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες, τι συνέβαινε κατά τη διάρκειά τους, πώς αναβίωσαν στη σύγχρονη εποχή και πολλά ακόμα. Μην ξεχάσετε, όμως, να διαβάσετε και ιστορίες δύναμης, θάρρους και πείσματος από αθλητές άλλων χωρών που συμμετείχαν σε διάφορες ολυμπιακές διοργανώσεις και οι οποίες μπορούν να εμπνεύσουν τα παιδιά.

Δραστηριότητες διαπροσωπικής νοημοσύνης
Παίξτε μαζί με τα παιδιά και κάντε απλές δραστηριότητες για να ενισχύσετε το πνεύμα της ομάδας και να δημιουργήσετε ευχάριστες αναμνήσεις που θα "δέσουν" τα παιδιά.
Μια... νόστιμη ιδέα είναι να "ανάψετε" την Ολυμπιακή φλόγα! Θα μου πείτε "μα δεν είναι επικίνδυνη η φωτιά;". Φυσικά και είναι, αλλά δε θα ανάψει με φωτιά η "φλόγα", αλλά... με παγωτό! Αγοράστε παγωτό ροδάκινο (ή κάτι χρώματος πορτοκαλί τελοσπάντων!) και βάλτε τα παιδιά στη σειρά. Ένα χωνάκι παγωτό ξεκινά από το πρώτο παιδί και καταλήγει στο τελευταίο, το οποίο κάνει το γύρο της τάξης κρατώντας το και μετά κάθεται ανακούρκουδα στο πάτωμα και το τρώει. Την ώρα που το πρώτο χωνάκι μεταφέρεται, ήδη ετοιμάζεται το δεύτερο και μεταφέρεται, το τρίτο, το τέταρτο κ.ο.κ. Κάθε παιδί στο οποίο καταλήγει η "Ολυμπιακή φλόγα", κάνει το γύρο της τάξης και κάθεται στο πάτωμα τρώγοντας το παγωτό, οπότε στο τέλος μένετε εσείς με το παγωτό που απέμεινε, "ανάβετε" και την τελευταία "Ολυμπιακή φλόγα" και κάθεστε μαζί με τα παιδιά για να απολαύσετε τη διαδικασία και την υπέροχη, "φλογερή" γεύση παγωτού!
Πηγή φωτογραφίας: makeandtakes.com 
Μια άλλη γευστική ιδέα είναι τα μετάλλια που μπορείτε να φτιάξετε με τα παιδιά!
Μπορούν να κερδίσουν σοκολατάκια ή μπισκότα τυλιγμένα σε χρυσόχαρτο ή αλουμινόχαρτο ή λαδόχαρτο και να κρατήσουν και μια αυτοσχέδια σημαία (από όποια χώρα επιλέξουν) ή μια αυτοσχέδια δάδα με την "Ολυμπιακή φλόγα"! Οι εικόνες δείχνουν πώς μπορείτε να τα φτιάξετε:
Πηγή φωτογραφίας: makeandtakes.com 
Πηγή φωτογραφίας:  alphamom.com 
Πηγή φωτογραφίας:  alphamom.com
Πηγή φωτογραφίας:  alphamom.com
Πηγή φωτογραφίας:  alphamom.com
Πηγή φωτογραφίας:  alphamom.com
Δραστηριότητες σωματικής - κιναισθητικής νοημοσύνης και χωροταξικής νοημοσύνης
Τρέξτε, ασκηθείτε, παίξτε, συναγωνιστείτε με εύκολες προσομοιώσεις των ολυμπιακών αθλημάτων ή άλλα παιχνίδια αυλής! Υπάρχουν αμέτρητες ιδέες για παιχνίδια αυλής, αλλά και η φαντασία μπορεί να γεννήσει απίστευτες ιδέες!
Φτιάξτε ομάδες παιδιών, αφήστε τα να αγωνιστούν μεμονωμένα και, γενικά, σεβαστείτε τις επιθυμίες τους. Απλά, φροντίστε να εκλείπει οποιοδήποτε ανταγωνιστικό πνεύμα και διάθεση νίκης για τη νίκη. Ξεκαθαρίστε ότι η προσομοίωση των Ολυμπιακών Αγώνων διατηρεί το πνεύμα αγωνιστικότητας, άμιλλας και συνεργασίας, όπως και οι πραγματικοί Ολυμπιακοί Αγώνες και αρνητικές συμπεριφορές και συναισθήματα απλά δεν έχουν θέση. Βάζοντας τα όρια πριν ξεκινήσετε, θα βοηθήσετε τα παιδιά να απολαύσουν τη διαδικασία από την αρχή ως το τέλος.
Πηγή φωτογραφίας: asmallsnippet.blogspot.com 
Πηγή φωτογραφίας: asmallsnippet.blogspot.com 
Πηγή φωτογραφίας: asmallsnippet.blogspot.com 
Πηγή φωτογραφίας: asmallsnippet.blogspot.com 
Πηγή φωτογραφίας: asmallsnippet.blogspot.com
Πηγή φωτογραφίας: asmallsnippet.blogspot.com
Πηγή φωτογραφίας: asmallsnippet.blogspot.com
Στις δραστηριότητες αυτές, συμπεριλάβετε και τα παιδιά που δυσκολεύονται να ακολουθήσουν τα υπόλοιπα ή απλά είναι πιο εσωστρεφή και ντροπαλά και αντιδρούν. Τα παιδιά αυτά μπορούν να ασχοληθούν με περισσότερο εσωστρεφείς δραστηριότητες, όπως είναι οι χειροτεχνίες και οι κατασκευές:

Μπορούν να φτιάξουν τα μπλουζάκια της "ολυμπιακής αποστολής":
Πηγή φωτογραφίας: asmallsnippet.blogspot.com
Μπορούν να φτιάξουν τα μετάλλια, όπως είδαμε από πάνω.

Μπορούν να φτιάξουν κατασκευές για ολυμπιακά αθλήματα:
Δραστηριότητες λογικομαθηματικής νοημοσύνης
Υπάρχουν δραστηριότητες σχετικές για μικρά και μεγάλα παιδιά. Εδώ προτείνουμε κάποιες:

Εξασκηθείτε στην εξαγωγή στατιστικών και στα κλάσματα.
Αναζητήστε στο Διαδίκτυο ή σε κάποια εφημερίδα όλα τα χρυσά μετάλλια όλων των χωρών και φτιάξτε ποσοστά με τους νικητές, αλλά και σε μορφή κλασμάτων, σε εικόνα ή αριθμό.

Εξασκηθείτε στην αντίληψη του χρόνου. 
Ίσως είναι εύκολο να αντιληφθούν τα παιδιά τη διάρκεια ενός λεπτού, μιας ώρας ή ενός δευτερόλεπτου, αλλά πόσο εύκολο είναι να αντιληφθούν το ένα δέκατο του δευτερολέπτου; Ρωτήστε τα πόσα παλαμάκια μπορούν να χτυπήσουν μέσα σε ένα δευτερόλεπτο ή πόσα μέτρα μπορούν να τρέξουν. Καταγράψτε τις υποθέσεις τους και μετά χρονομετρήστε τα.



Άδεια Creative Commons
Το έργο με τίτλο "Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην τάξη" από τον δημιουργό Ελένη Γαρυφαλάκη διατίθεται με την άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Μη εισαγόμενο .
Βασισμένο σε έργο στο http://kalosagogos.blogspot.com.

Τετάρτη 25 Νοεμβρίου 2015

Ποια είναι τα καλύτερα αθλητικά παπούτσια;


Ποια είναι τα καλύτερα αθλητικά παπούτσια για εφήβους.




    Ποια είναι τα πιο κατάλληλα παπούτσια για κάθε είδους γυμναστική που επιλέγει ένας έφηβος; Ποια παπούτσια είναι ιδανικά για περπάτημα.

Μερικές φορές, βλέπουμε διαφημίσεις για παπούτσια που υπόσχονται ότι γυμνάζουν συγκεκριμένα μέρη του σώματος, όπως τα πόδια και τους γλουτούς, αλλά πόσο αληθινοί είναι αυτοί οι ισχυρισμοί; Μάλλον καθόλου, καθώς δεν υπάρχουν επιστημονικές μελέτες που να αποδεικνύουν ότι τα παπούτσια παίζουν ρόλο στη γράμμωση του σώματος. Εκεί που παίζουν, όμως, πολύ σημαντικό ρόλο είναι στο να μας προστατεύουν από τραυματισμούς. Ας δούμε λοιπόν τα καλύτερα παπούτσια για αθλούμενους εφήβους.

Τα… ξυπόλητα παπούτσια

Τα τελευταία χρόνια έχει εμφανιστεί ένα νέο trend στα άτομα που ασχολούνται με το τρέξιμο: ειδικά παπούτσια τα οποία μιμούνται κατά κάποιο τρόπο το σχήμα του πέλματος και είναι σαν να περπατούμε ξυπόλυτοι. Δεν προσφέρουν τη στήριξη του κλασικού παπουτσιού για τρέξιμο, οπότε χρειάζονται προσοχή – τουλάχιστον στην αρχή. Για να σιγουρευτείτε πως το σώμα σας θα τα συνηθίσει, ξεκινήστε να τα φοράτε σε μαλακές επιφάνειες, και για τον πρώτο μήνα χρησιμοποιείτε τα σποραδικά. Ξεκινήστε με μισή ώρα χαλαρό τρέξιμο, μία φορά την εβδομάδα, και αυξήστε τη χρήση σταδιακά. Αν νιώσετε πόνο, σταματήστε να τα χρησιμοποιείτε και μιλήστε με τον γιατρό σας.

Πώς θεωρείται καλό ένα παπούτσι για τρέξιμο;

Τα κλασικά παπούτσια για τρέξιμο πρέπει να είναι κατασκευασμένα με τρόπο που να προλαμβάνουν την ολίσθηση, να έχουν χοντρή σόλα για να απορροφά τους κραδασμούς, αλλά και μαξιλαράκι για το μπροστινό μέρος του πέλματος, για να προσφέρει στήριξη σε κάθε βήμα.

Για πεζοπορία;

Αν σας αρέσει να πηγαίνετε για πεζοπορία στο βουνό και σε ανώμαλο έδαφος, θα χρειαστείτε ένα ζευγάρι γερές μπότες. Ψάξτε για μπότες με μεγάλο φάρδος και που είναι μαλακές από μέσα. Πρέπει να υπάρχει στήριξη της πτέρνας και των αστραγάλων.

Το καλύτερο παπούτσι για γυμναστήριο

Αν επιλέγετε να γυμνάζεστε στο γυμναστήριο, θα χρειαστείτε παπούτσια που να μπορούν να αντέξουν μια μεγάλη γκάμα κινήσεων και δραστηριοτήτων, από αερόβια άσκηση, μέχρι ασκήσεις με βάρη. Ψάξτε για αθλητικά παπούτσια που να είναι κατάλληλα για γυμναστήριο, και που προσφέρουν βασική στήριξη στο πόδι.

Αποκλειστικά για αερόβια άσκηση;

Μήπως ασχολείστε με χορό, aerobics ή Zumba; Τότε, τα παπούτσια για τρέξιμο δεν είναι η κατάλληλη επιλογή, καθώς μπορούν να σφίγγουν το πόδι υπερβολικά και να προκαλέσουν τραυματισμούς στο γόνατο ή στον αστράγαλο. Επιλέξτε ειδικά παπούτσια χορού – αν δεν μπορείτε να βρείτε, τότε παπούτσια γυμναστηρίου, αλλά με πιο απαλή σόλα.

Για τους ποδοσφαιριστές;

Αν παίζετε σε σκληρό έδαφος, τα απλά αθλητικά παπούτσια θα κάνουν καλή δουλειά. Αν, όμως, παίζετε σε γρασίδι, ή αν το έδαφος είναι μαλακό ή υγρό, ψάξτε για ειδικά παπούτσια για ποδόσφαιρο, με τα μικρά εξογκώματα από καουτσούκ στη σόλα, τα οποία προλαμβάνουν την ολίσθηση και προστατεύουν τους αστραγάλους.

Παπούτσια για μπάσκετ

Πρέπει να αγοράσετε παπούτσια ειδικά κατασκευασμένα για το γήπεδο του μπάσκετ. Αντέχουν τις πολύ γρήγορες κινήσεις που απαιτούνται στο παρκέ και στηρίζουν ιδιαίτερα τους αστραγάλους. Επιπλέον, τα πλαϊνά τους μέρη είναι σκληρά, για να βοηθήσουν το σώμα να αντέξει τα βήματα και τον ρυθμό της άσκησης.

Πόσο συχνά πρέπει να αλλάζω τα παπούτσια μου;

Πρέπει να αγοράζουμε καινούρια παπούτσια για γυμναστική μία φορά τον χρόνο, τουλάχιστον. Ένας τρόπος για να καταλάβουμε αν χρειαζόμαστε ένα νέο ζευγάρι είναι να κοιτάξουμε τις σόλες τους και να δούμε πόσο έχουν φθαρεί. Αν υπάρχει φθορά στα πλαϊνά ή στη μέση, ήρθε η ώρα για νέα παπούτσια. Επίσης, μια καλή συμβουλή για την αγορά παπουτσιών: πηγαίνετε για ψώνια το βράδυ. Τα πόδια σας θα είναι λογικά λίγο πρησμένα, λόγω της βαρύτητας. Αν τα νέα σας παπούτσια σας κάνουν όταν τα πόδια σας είναι ελαφρώς διογκωμένα, θα σας ταιριάζουν πολύ καλά όταν περπατάτε, τρέχετε ή αθλείστε φορώντας τα.

Και, τέλος, για το περπάτημα;

Όταν περπατάτε για περισσότερα από δέκα με δεκαπέντε λεπτά, μην φοράτε φλατ παπούτσια, σανδάλια ή σαγιονάρες. Δεν προσφέρουν καμία στήριξη και μπορεί να προκαλέσουν φουσκάλες, κάλους, ακόμα και πληγές. Προτιμήστε ελαφριά παπούτσια, με καλό φάρδος, που μπορούν να προσφέρουν ευλυγισία στο πόδι.
Επιμέλεια: Θοδωρής Διάκος