School - PE, η ιστοσελίδα για τη σχολική φυσική αγωγή και τους καθηγητές που την υπηρετούν. Μια προσπάθεια ενημέρωσης πάνω στις σύγχρονες εξελίξεις της επιστήμης της σχολικής φυσικής αγωγής, αλλά και σε θέματα που άπτονται της υπηρεσίας και της καθημερινότητας του σχολείου.
Το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, στο πλαίσιο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, εκπόνησε μια σειρά δραστηριοτήτων όπου αξιοποιείται όλο το φάσμα της σύγχρονης τεχνολογίας. Μέσα από τις δραστηριότητες αυτές συνδέονται οι Αγώνες με την κοινωνία που τους γέννησε και ανιχνεύονται άγνωστες πτυχές τους.
ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΒΟΛΗ ΚΑΙ ΤΟ ΚΥΡΟΣ ΤΟΥ ΕΠΕΙΣΕ ΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΤΟ 1896!
Το όνομά του, Δημήτριος Βικέλας, είναι άρρηκτα συνδεμένο με την πόλη μας, τη Βέροια. Άλλωστε η οικογένεια του πατέρα του, Εμμανουήλ Βικέλα, που ήταν μια σπουδαία εμπορική οικογένεια, είχε καταγωγή από τη Βέροια. Ο ίδιος μπορεί να γεννήθηκε στην Ερµούπολη της Σύρου στις 15 Φεβρουαρίου 1835, αλλά αγαπούσε τη Βέροια και σαν δική του ιδιαίτερη πατρίδα.
Η αλλαγή του ονόματός τους
Το αρχικό όνομά της οικογένειάς του ήταν Μπικέλας ή Μπεκέλας, μέχρι την στιγμή της απόφασης του πατέρα του με τον αδερφό του Κωνσταντίνο να αποδεχτούν την αλλαγή του Μπ με το Β καθώς το σύµπλεγµα Μπ, των δυο συµφώνων στην αρχή της λέξης θεωρήθηκε σαν βαρβαρισµός.. η Γαλλική κυβέρνηση επιζητούσε να αντικαταστήσει την Ερασµιακή προφορά της αρχαίας Ελληνικής µε αυτή της νεώτερης Ελληνικής στην διδασκαλία των Ελληνικών στη Γαλλία.
Συνεχείς μετακινήσεις
Τα παιδικά του χρόνια τα πέρασε αρχικά στη Σύρο, στη Κωνσταντινούπολη και στην Οδησσό, τα μέρη των εμπορικών δραστηριοτήτων του πατέρα του. Όλα αυτά μέχρι την οικονομική κατάρρευση των οικογενειακών επιχειρήσεων, οπότε και επέστρεψε στην Ερμούπολη. Στα 17 του, το 1852, εποχή κατά την οποία έφυγε για το Λονδίνο για να εργαστεί στις επιχειρήσεις των θείων του, του Λέοντα και του Βασίλειου Μελά. Σύντομα έγινε συνέταιρος στην εταιρεία και εργάστηκε εκεί για περισσότερο από είκοσι χρόνια. Τις ελεύθερες ώρες, ο Δηµήτρης σπούδασε Βοτανική στο University College.
Έχοντας αποκομίσει αρκετή περιουσία αποφάσισε να ασχοληθεί με τη λογοτεχνία και το συγγραφικό έργο. Έγινε γνωστός με το μυθιστόρημα Λουκής Λάρας σε Λονδίνο αλλά και Παρίσι, εκεί μετακόμισε στα μέσα της δεκαετίας του 1980. Η αναγνωρισιμότητά του αυτή οδήγησε τον Ιωάννη Φωκιανό να του προτείνει το 1893 να εκπροσωπήσει τον Πανελλήνιο στο ιδρυτικό συνέδριο της ΔΟΕ. Ο Πανελλήνιος ήταν ο μοναδικός αθλητικός σύλλογος στην Ελλάδα, εν απουσία οποιασδήποτε αθλητικής ομοσπονδίας. Προσκλήθηκε από τον ντε Κουμπερτέν να εκπροσωπήσει τη χώρα μας στο Διεθνές Αθλητικό Συνέδριο.
Η πρόταση και η σύσταση των πρώτων Ολυμπιακών αγώνων
Στο Συνέδριο εκείνο συζητήθηκε η ιδέα για την ανασύσταση των Ολυμπιακών Αγώνων, που είχε προτείνει ο Γάλλος ιστορικός και φίλαθλος βαρώνος Πέτρος Κουμπερτέν. Ο Βικέλας ορίστηκε πρόεδρος στο ειδικό τμήμα της Οργάνωσης και με την επιβολή και το κύρος του έπεισε την επιτροπή να γίνουν στην Αθήνα οι πρώτοι Ολυμπιακοί Αγώνες το 1896. Με απλότητα και ειλικρίνεια είπε στο Συνέδριο: «Δεν έχομεν τα μέσα να τελέσωμεν εορτάς μεγαλοπρεπείς. Αλλά το εγκάρδιον της υποδόχης θα αναπληρώσει τας πολλάς ελλείψεις μας. Δεν θα παράσχωμεν εις τους ξένους μας διασκεδάσεις αξίας της περιστάσεως, αλλά έχομεν να δείξωμεν τα μνημεία και τα ερείπια της αρχαιότητος. Θα τους οδηγήσομεν εκεί όπου οι αρχαίοι ετέλουν τους ενδόξους αγώνας των. Εις τα Ολύμπια, τα Ισθμια, τους Δελφούς, την Επίδαυρον».
O Δημήτριος Βικέλας κατάφερε να κινητοποιήσει το παλάτι, τις επιφανείς οικογένειες της εποχής και γενικότερα όλης της ελληνικής κοινωνίας. Η υλοποιήση του σκοπού αυτού ήταν για τον ίδιο «εθνική υπόθεση».. παρά την αρχική αντίδραση της κυβέρνησης καθώς η Ελλάδα αντιμετώπιζε οικονοµικές δυσχέρειες, η κυβέρνησή του Χ. Τρικούπη κατόρθωσε να βρει τον τρόπο να κάνει τις απαραίτητες παροχές και εγγυήσεις για την καλή διεξαγωγή των πρώτων Ολυµπιακών Αγώνων.
Από το 1984 και μετά εγκαταστήθηκε στην Αθήνα και ασχολήθηκε με τη διοργάνωση των Αγώνων. Η περίοδος αυτή είναι και η πιο σημαντική περίοδος της ζωής του. Με το τέλος τους σταμάτησε να ασχολείται ενεργά με τα αθλητικά πράγματα της χώρας. Έως το τέλος της ζωής του, το 1908, η δράση του σχετίστηκε με τα οράματα της Μεγάλης Ιδέας. Σε συνεργασία με τον Γεώργιο Δροσίνη ίδρυσε τον «Σύλλογο προς Διάδοσιν Ωφελίμων Βιβλίων» και οργάνωσε το πρώτο εκπαιδευτικό συνέδριο, ενώ αργότερα την περίφημη «Εθνική Εταιρεία»
Η διοργάνωση των πρώτων σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα το 1896 αποτέλεσε το γεγονός-σταθμό στην ιστορία του ελληνικού αθλητισμού
Ο Δημήτριος Βικέλας άφησε την τελευταία του πνοή στην Αθήνα το 1908. Υπήρξε πάντα θερµός πατριώτης και πίστευε στην ανάγκη της αλληλογνωριµίας, φιλίας και συνεργασίας ανάµεσα στους λαούς. Η φιλοπατρία του ήταν τόσο μεγάλη που άφησε την πλούσια βιβλιοθήκη του στον Δήµο Ηρακλείου και τη συλλογή εικόνων στο Μουσείο Καλών Τεχνών. Η κοινωφελής δραστηριότητα που εγκαθίδρυσε ο Δ. Βικέλας συνεχίστηκε και µετά τον θάνατό του.
Η Σύρος και η Βέροια τον τιμούν..
Οι κάτοικοι της Σύρου τιµούν τον Δημήτριο Βικέλα, η προτοµή του κοσµεί την πλατεία της Ερµούπολης µπροστά από τα σαράντα µαρµάρινα σκαλιά που οδηγούν στο Δηµαρχιακό µέγαρο. Τον Μάιο 2000 προς τιµήν του Δ. Βικέλα η Ολυµπιακή λαµπαδηδροµία διασχίζει την Ερµούπολη πριν αρχίσει το µεγάλο της ταξίδι για το Σύδνευ. Και το 2004 το σπίτι του Δ. Βικέλα στην Ερµούπολη και όλο το νησί φωτίζει την λαµπρή προσωπικότητα του άξιου πατριώτη. Πηγές: Πέτρος Λινάρδος, Δημήτριος Βικέλας, από το όραμα στην πράξη (1996), Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού.
Ο εκπαιδευτικός χωρίζει τα παιδιά σε δύο ή και περισσότερες ισάριθμες ομάδες και μπαίνουν σε γραμμές.
Το πρώτο παιδί κάθε ομάδας έχει μπροστά στα πόδια του 5 φασόλια ή μικρά αντικείμενα.
Ο εκπαιδευτικός σχεδιάζει πέντε μικρούς κύκλους σε απόσταση 6-10 μέτρων από κάθε ομάδα.Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε στεφάνια.....
ή πιάτα (κωνάκια) οριοθέτησης.
Με το σφύριγμα το πρώτο παιδί κάθε ομάδας παίρνει ένα φασόλι ,τρέχει προς τους κύκλους (ή τα πιάτα οριοθέτησης ) και το τοποθετεί σε έναν από αυτούς.
Μετά επιστρέφει στη γραμμή του για να πάρει άλλο φασόλι ή αντικείμενο και να το σπείρει σε έναν άλλο κύκλο.(ή πιατάκι )
Συνεχίζει μέχρι να σπείρει και τα πέντε φασόλια ένα σε κάθε κύκλο.(ή πιατάκι ).
Το επόμενο παιδί <<θερίζει >> τα φασόλια: παίρνει ένα φασόλι κάθε φορά από τους κύκλους ή τα πιατάκια και το τοποθετεί μπροστά στα πόδια του επόμενου παιδιού το οποίο θα πρέπει να τα ξανασπείρει.
Η διαδικασία συνεχίζεται μέχρι όλα τα παιδιά να έχουν σπείρει ή θερίσει φασόλια.Κερδίζει η ομάδα που θα τα καταφέρει πρώτη.
Το παιχνίδι βοηθά να αναπτυχθεί η οπτικοκινητική αντίληψη και η ταχύτητα των παιδιών.
Σημαντικό είναι να μπορεί το παιδί να συνεργάζεται με την ομάδα.
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΣΗ Ο συνδυασμός εκτέλεσης μουσικής και κίνησης είναι παρατηρημένο ότι αποτελεί μια έμφυτη τάση των μικρών παιδιών, γνώριμη και «φυσική» σε όλους τους πολιτισμούς. Μέσα από τον συνδυασμό μουσικής και κίνησης τα παιδιά γνωρίζουν καλύτερα το σώμα τους, αναπτύσσουν τις κινητικές δεξιότητές τους και αποκτούν αίσθηση του χώρου, συνειδητοποιώντας τη θέση τους σ’ αυτόν. Επιπλέον, η κίνηση του σώματος μπορεί να αποτελέσει ένα άριστο μέσο για την αναπαράσταση μουσικών εννοιών. Το τέμπο, η ένταση, ο ρυθμός, η φόρμα είναι έννοιες κοινές για τη μουσική και την κίνηση, και οι δυνατότητες που προσφέρονται για συσχετισμό είναι πάρα πολλές. (Μαγαλιού, 2007). ΠΗΓΗ ΠΕΡΝΑ ΠΕΡΝΑ Η ΜΕΛΙΣΣΑ Το παιχνίδι περνά-περνά η μέλισσα είναι αγαπημένο και γνωστό. Το έπαιζαν οι παππούδες μας και οι γιαγιάδες μας.Αφού μάθαμε τους στίχους του...
Περνά περνά η μέλισσα με τα μελισσόπουλα και με τα παιδόπουλα
ζουμ ζουμ ζουμ οι μέλισσες περνούν για να δούνε ποιον θα πρωτοβρούν!!!
Ξεκινήσαμε ....
Όποια ομάδα τραβήξει την άλλη στο μέρος της κερδίζει…
ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΟΜΑΔΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΠΑΝΤΑ ΕΝΘΟΥΣΙΑΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ,ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΟΤΑΝ ΣΥΝΔΥΑΖΟΝΤΑΙ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΤΡΑΓΟΥΔΙ . ΑΥΤΑ ΤΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΥΜΒΑΛΛΟΥΝ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΕΦΟΣΟΝ ΕΑΝ ΔΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΟΥΝ ΔΕ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΠΑΙΞΟΥΝ.
Από τα αρχαία χρόνια έχει διαπιστωθεί η παιδαγωγική αξία και η σημαντικότητα του παιχνιδιού για τη σωστή σωματική, γνωστική και κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού. Με το παιχνίδι το παιδί δημιουργεί ένα φανταστικό κόσμο μέσα στον οποίο διασκεδάζει, αλληλεπιδρά με άλλα παιδιά, εξερευνεί το περιβάλλον του, μαθαίνει τον εαυτό του, καλλιεργεί τη δημιουργικότητά του.
Γνωρίζουμε ότι στην Αρχαία Ελλάδα υπήρχε μεγάλη ποικιλια παιχνιδιών, ομαδικών ή ατομικών, με ή χωρίς τη χρήση αντικειμένων. Κάποια από αυτά παραμένουν γνωστά ως τις μέρες μας, όπως η αμπάριζα, η τυφλόμυγα (χαλκή μυία), τα αγαλματάκια (ακινητίδα), τα πεντόβολα (πεντάλιθα), το κρυφτό (αποδιδρασκίνδρα), οι κούκλες (πλαγγόνες), η κουδουνίστρα (πλαταγή) και το αλογάκι.
Η διαχρονικότητα και η μαγεία αυτών των παιχνιδιών αποτελέσαν την πηγή έμπνευσης για την παιδική σειρά animation Greektoys. Οι τρεις αρχικοί χαρακτήρες της σειράς είναι αρχαία ελληνικά παιχνιδάκια.
Λίλυ η κουδουνίστρα
Το όνομά της είναι Ελένη παραπέμποντας στην Ωραία Ελένη της αρχαιότητας, αλλά οι φίλοι της την αποκαλούν χαϊδευτικά Λίλυ.
Είναι μια πήλινη πλαταγή, μια κουδουνίστρα. Κρατώντας την από το κεφάλι και κουνώντας την, τα κινητά μέλη του σωματός της, δηλαδή τα πόδια της, έκαναν ήχους για να ξεχνιέται το μωρό και να σταματά το κλάμα.
Βαλίος το αλογάκι
Είναι ένα πήλινο αλογάκι με ροδίτσες το οποίο το παιδί μπορούσε να το σέρνει τραβώντας το από το χαλινάρι του και αυτό να κυλά πάνω στις ρόδες του.
Το όνομα του είναι αναφορά στο Βαλίο, στο ένα από τα δυο αθάνατα άλογα του Αχιλλέα (το άλλο ήταν ο Ξανθός). Ο Ποσειδώνας χάρισε το Βαλίο στον Πηλέα, πατέρα του Αχιλλέα, ως γαμήλιο δώρο. Σύμφωνα με την παράδοση, και τα δύο άλογα ήταν αρχικά Τιτάνες, σύμμαχοι του Δία και του Ποσειδώνα, που μεταμορφώθηκαν σε άλογα.
Φίλων το φλυτζανάκι
Είναι ένα αρχαίο αγγείο σε σχήμα μικρού γουρουνιού και χρησιμεύε ως μπιμπερό, αλλά και ως παιχνίδι. Το μπιμπερό είχε σχήμα μικρού ζώου για να βοηθάει το παιδί στη διακοπή του θηλασμού με ομαλό τρόπο.
Το όνομα Φίλων θα το συναντήσουμε σε φιλοσόφους, όπως τον Φίλωνα τον Λαρισαίο, τον Φίλωνα της Αλεξάνδρειας, και το μαθηματικό τον Φίλωνα τον Βυζάντιο. Η επιλογή του ονόματος όμως έγινε γιατί ο Φίλων παραπέμπει στη λέξη φίλος, καθώς ως μπιμπερό είναι ο πρώτος “φίλος”, το πρώτο παιχνιδάκι στη ζωή του μωρού.
Με τη Λίλυ, το Βαλίο και το Φίλωνα, τη σειρά Greektoys, επιδιώκουμε να μαθαίνουν τα παιδιά με διασκεδαστικό τρόπο την πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας.
Παιχνιδια – Greektoys
Όταν οι τελευταίοι επισκέπτες φεύγουν και ο φύλακας κλείνει το μουσείο, η παρέα δε χάνει ευκαιρία να βρεθεί και να μπλεχτεί σε νέες περιπέτειες. Οι φίλοι μας είναι παιχνίδια μιας παλιάς εποχής που παρά το πέρασμα του χρόνου καθόλου δεν έχουν χάσει τη γοητεία τους και την παιχνιδιάρική τους διάθεση. Είναι τρεις, είναι μικροί, είναι μαζί.
Βαλίος
Το κέντρο της παρέας είναι ο Βαλίος και απολαμβάνει της προσοχής όλων. Είναι ένα πήλινο αλογάκι που κυλά πάνω στις ροδίτσες του. Είναι περήφανος και γενναίος! Θαυμάζει τον Πήγασο και ονειρεύεται να του μοιάσει όταν μεγαλώσει. Παρ’ όλο που δε μιλά, με το αθώο προσωπάκι του εκφράζει άριστα τα συναισθήματα του. Αγαπάει πολύ τη Λίλυ, το Φίλωνα και όλα τα μικρά παιδιά.
Ανήκει στην κατηγορία παιχνιδιών «άθυρμα».
Λίλυ
Φωτεινός παντογνώστης με άποψη για όλα! Δυναμική, γλυκιά και συχνά επιδίδεται σε αστεία με τους φίλους της. Είναι το πειραχτήρι και η ψυχή της παρέας. Ποιος άλλος εκτός από αυτήν θα μπορούσε να κατέχει τη θέση του αρχηγού? Είναι άλλωστε και η μεγαλύτερη σε ηλικία.
Η Λίλυ μας είναι πήλινη κουδουνίστρα με καταγωγή από τα αρχαία χρόνια. Τα μαλλάκια της είναι χρωματιστά και τα καμπανάκια της ηχούν σε κάθε γέλιο της. Είναι γνωστή και ως «πλαταγή».
Φίλων
Ο μικρότερος της παρέας είναι ο Φίλων. Είναι καλόκαρδος και αφελής, συνεχώς ρωτάει και καμιά φορά είναι λιγάκι αφηρημένος, ίσως και ονειροπόλος. Του αρέσουν τα παιχνίδια που στήνει η παρέα, και όσο και αν η Λίλυ τον πειράζει, για αυτόν παραμένει το καλό του φιλαράκι.
Ο Φίλων είναι ένα πήλινο ροζ γουρουνάκι με πεταχτά αυτάκια, όμορφα μαλλάκια και μακριά μουσουδίτσα που χρησιμεύει για να ταΐζει τα παιδάκια. Ο Φίλων είναι το μπιμπερό των αρχαίων χρόνων.
Αυτή είναι η παρέα και κάθε βράδυ γεμίζει το μουσείο με γέλια, κουδουνίσματα και φασαρία.